Flytt till LYSA från AFK samt KF- input på min tanke

Hej!
Jag behöver er input på denna tanke, som är ett led i att förenkla mitt röriga sparande.

Jag har idag en del pengar på Avanza i ett Aktie&Fondkonto samt i en KF.
Jag tänker att jag vill sälja allt som ligger plus och istället lägga det på Lysa i en 90/10 hink.
Det som ligger minus har jag kvar och ”låter ligga i båten” tills den dag det gått upp.

Vad är era spontana tankar kring detta?

Tack på förhand,
Martina

Om du hade pengar idag, hade du köpt dessa bolag igen? Om svaret är nej ser jag ingen anledning att ha kvar dem.

3 gillningar

Det finns en fördel med att sälja det som gått back samtidigt som det positiva. Det är att förlusten kvittas mot vinsten i deklarationen nästa år så att du minskar vinstskatten.

3 gillningar

Hej Martina,

Tycker du har fått två väldigt bra tankar från både @Johann & @emilv.

Du verkar ha bestämt dig för att flytta sparandet, ser då ingen anledning att behålla en del av sparandet för att “det har gått minus och jag vill inte sälja till förlust”.
Skulle istället kolla på ditt sparande som en helhet, vissa bolag/fonder går positivt när vissa andra går negativt. Men ser du sparandet som en helhet så är kanske då hela ditt sparande på plus?

Exakt så hade jag också resonerat och även tillagt att: “ligger det på en kontoform jag inte vill ha så finns det inte någon till anledning att behålla det”.

Så kort och gott, har du tänkt sälja det och har en långsiktig sparhorisont så är det bara att börja flytta pengarna :slight_smile:

1 gillning

Här sätter du fingret på något! @Martina1 Om du fortfarande tror på de där investeringarna som gått back, då kan du sälja dem på AF-konton och sedan köpa tillbaka samma värdepapper inne i ditt ISK. Då drar du av förlusten på skatten och får samtidigt lägre skatt på de framtida vinsterna!

2 gillningar

Tack snälla ni för svaren!