Flytt till mindre ort - svårt att få till det sociala: era erfarenheter av olika lösningsförslag

Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg om hur svårt det varit att komma in i det sociala livet efter att jag och min fru flyttade till en mindre ort i södra Norrland. Sedan dess har det runnit en del vatten under broarna, och min sociala krets har vuxit något – främst i form av grannar och en fördjupad relation med en vän jag haft sedan tidigare.

Så rent objektivt går det åt rätt håll. Samtidigt märker jag att jag fortfarande saknar riktigt nära vänner. Jag förstår också att sådant inte kan forceras, utan tar tid – särskilt i den fas i livet vi befinner oss i (medelålder, småbarn).

Jag tror att jag, sett till omständigheterna, har fått det så bra som det rimligen går efter fyra år. Men ändå känner jag att jag mår sämre och sämre och upplever en ökande känsla av isolering. En stor del handlar förstås om att vi har ett förskolebarn som varit mycket förkylt under vintern, vilket inneburit en ganska isolerad tillvaro. Men jag tror också att bristen på kollegor (jag jobbar 100 % hemifrån) bidrar mycket till att ensamheten under dagarna börjar tära på mig. Jag älskar mitt jobb och är inte redo att ge upp det, men jag behöver hitta sätt att väga upp den sociala bristen.

Jag börjar inse att det kanske inte kommer att förändras så mycket mer om jag fortsätter på samma sätt – att småprata med grannar, delta i idrottsföreningens möten osv. Det krävs ett större grepp som både bryter vardagens isolering och gör det lättare att träffa mina vänner från “hemstaden” oftare.

Jag vet att lösningar funkar olika för olika personer, men om någon av er har varit i en liknande situation och provat något av nedanstående – dela gärna med er av era erfarenheter!

1. Jobba från ett kontorshotell eller coworking-plats några dagar i veckan.
    Ni som gör eller har gjort detta – hur har det varit socialt? Gav det någon form av utbyte eller var det mest “tyst zon”?
  2. Åka till hemstaden oftare, t.ex. en gång i månaden, för att träffa sina gamla vänner och få en “påfyllning” av den sorts vänskap man kanske inte får på nya orten.
  3. Andra konkreta tips som har hjälpt er att bryta känslan av isolering och ensamhet?

Tack på förhand!

2 gillningar

Låter som att jag är lite i samma sits; flyttat från en stad i södra Sverige till en by i Norrland, jobbar remote, och har barn som har sjuka en hel del.

Jag håller med om att det är svårt, här är några saker jag gjort som hjälper:

• Åker ca 4ggr per år tillbaka till söder för jobb samt försöker träffa kompisar så mycket som möjligt.
  • Har startat en grappling klubb, det är en kampsport där man mest ligger på golvet och kramas. Fungerar väldigt bra för det sociala, även om det varit tufft att locka medlemmar.
  • Ring kompisar eller sms/signal/IRC eller vilken textplatform man använder idag.
4 gillningar

Alla är olika men jag vet av erfarenhet att jag känner mig isolerad rätt snabbt när jag jobbar remote. Gissar att det är en stor pusselbit här.

Tycker inte det är specifikt snack vid kaffemaskinen, men det är något med att träffas som grupp på en plats för att arbeta. Även rutiner kopplade till att byta miljö, få in träning i vardagen osv. är mycket mer naturliga när jobbet finns på ett kontor och inte vart jag än är.

3 gillningar

Testa att sätta in barnen i aktiviteter, bamsegympa, parkour, trupp, fotboll eller innebandy. Sen så stannar du och är en aktiv förälder som hjälper till då är chansen god att träffa trevligt folk som är i samma sits i livet. Är det något du tycker är lite kul kan man även vara typ hjälpledare vilket uppskattas av klubbarna och föreningarna. Men enklast för att få ett socialt utbyte och träffa folk är ändå alternativ ett.

Lycka till!

4 gillningar

Gubbklubben på gymmet! Gå till samma gym, samma tid och dag varje vecka eller dag så är det stor chans att du träffar samma gubbar som är där mest för att snacka. Kanske är de lite äldre än vad du är, men det vorde inte göra något. Lycka till!

Jag har från sena tonåren växt ifrån många av mina gamla vänner. Träffar dom fortfarande ibland, men känner inte att jag får ut så mycket av umgänget.

Efter studier på annan ort och sedan skaffat barn och företag är jag i en liknande sits där jag vill hitta nya vänner. Trots att jag bor i min uppväxtstad.

Genom jobb kommer jag inte träffa några.

Det som funkat hittils är att man låtit barnen leka med andra barn i byn. I dom fallen man känt att man klickar med föräldrarna så försöker jag fokusera på att träffa dessa familjer mer.

Gissningsvis lär det ta flera år innan man kan kalla någon av dessa en “nära vän” dock.

Lycka till.

1 gillning

Jag har flyttat runt lite varstans i södra Sverige och inte egentligen hittat vänner utanför arbetsplatsen ens i storstan. De växer inte på träd och var och en har sitt liv att leva och tillgänglighet är bara periodvis. Nu bor vi utanför storstan och jag jobbar 100% hemifrån. Vi har ingen direkt i närheten heller.

Alla mina nära vänner bor en bit bort så det blir sporadiska möten när man är trött på tillvaron. Man vet att det finns där och det är bara att boka in.

Annars spelar jag spel med ett skönt gäng. Vi är ganska nära vänner även om inte ens har träffats. Samma gäng varje onsdag kl 20 och frånvaro ses inte med blida ögon.

Fysisk aktivitet har alltid varit viktig för mig. Träning, motion i alla former. Träna och tävla lite för skojs skull är aldrig fel. Just nu kör jag cross en till två gånger i veckan och träffar väldigt mycket trevligt folk där. Nu kanske jag inte rekommenderar just cross även om det är det roligaste jag vet men nån nämnde grappling och det tyckte jag var en fantastisk idé. Nånting man själv tycker är kul och vill göra.

Att vara förälder på bänken är inget jag tycker är en bra idé :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Vad tråkigt att höra din upplevelse!

Jag bor också i södra Norrland och vet att det skiljer sig mycket mellan städer och byar i hur öppenheten är. Inflyttade människor i bekantskapskretsen har skaffat kontakter främst via arbete men även gemenskap via byarna/byföreningarna där de bor.

Tror som fler är inne på att arbetet hemma ger en viss isolering hur du än gör. Hoppas det blir bättre, jag vet att en hel del människor tyvärr inte upplever att de riktigt kommer in i samhällena här uppe och det är djupt beklagligt. Håller tummarna för en lösning för dig och din familj.

Ps. Co-working kan absolut vara tillfälle att träffa folk, vissa har tex gratis frukostar nån dag i veckan etc och då är det ofta en del folk där.

1 gillning

Jag gjorde en liknande flytt för 8 år sen. Flyttade dock “hem till byn”, men var ändå mest orolig över det sociala. Jag engagerade mig snabbt i bygdegårdens styrelse och fick där ansvara för familjeaktiviteterna vilket jag uppskattade. Det gjorde att familjer kunde träffas på en neutral mark och lära känna varandra. Flera vänskaper startade och växte där. Även vänner över generationerna. Så det är mitt bästa tips.

Med det sagt så kände vi dock efter några år att skavet i att inte vara omgivna av likasinnade blev för mycket. I byn här är det mycket fokus på att arbeta med sitt hem. Man tar hand om sin skog, hugger sin ved, odlar sina grödor osv. Vi som gillar outdoor, resor och äventyr blev snabbt udda. “Det är sånt Stockholmare gör, inte vi som bor här” - blev en känsla som smög sig på. Oskönt.

Nu har vi sålt våra drömmars hus och ska bege oss ut på äventyr med familjen. Ett år i Thailand som start, sen får vi se.

Lyssna på magkänslan!

1 gillning

Hej! Jag är också inflyttad som vuxen i en mellanstor norrländsk stad och känner absolut igen de utmaningar du beskriver. En sak som jag tycker har hjälpt för att få nya vänner är att nyttja digitala kanaler. Det finns som du säkert känner till flera appar för att hitta nya vänskaper som man kan registrera sig på, även grupper på FB. I början kändes detta konstigt tyckte jag men nu efter att ha använt detta ett tag så ser jag att det ger effekt iom att man får kontakt med andra som är i samma sits.

Föreningar och aktiviteter kring barn och arbete är bra, men jag tror också på att våga vara öppen och visa att man söker kompisar, även om det kan kännas lite pinsamt :slightly_smiling_face:

Tror också att co working kan vara en jättebra idé för att få det vardagliga umgänget med andra.

Slutligen är mitt tips att ge det lite tid och prova att vara extra aktiv för att hitta vänner, lägg tid på att umgås, och se var det tar vägen. Om det ändå inte funkar och du fortsätter må sämre så kanske andra platser är bättre att bo på. Riktigt små samhällen kan ju vara kluriga att få kontakter i oavsett vad man gör.

Bygdegården känns ju som en given utgångspunkt på en mindre ort. Någon sportklubb kanske?

Epilog av trådskaparen

För den som har läst och kommenterat den tråd jag lade upp för ett tag sedan:

Vi har landat i att vi förmodligen kommer flytta tillbaka till den stad vi flyttade från för snart fyra år sedan. Inte nu, men vi har svårt att se oss bo kvar här mer än något år till – om inte förutsättningarna och den sociala situationen förändras.

Saknaden efter mina (och våra) vänner har tärt på mig, och jag börjar lida av den upplevda isoleringen och avsaknaden av vänner att träffa regelbundet. Jag har, efter bästa förmåga och med den energi jag haft, försökt att finna min plats här i byn och i det övriga livet: varit aktiv i den lokala idrottsföreningen, arrangerat idrottstävlingar, bjudit in grannar till barnkalas och inflyttningsfika (de kommer och är jättetrevliga), jobbat på gymmet och så vidare. Allt detta har varit trevliga inslag i vardagen – men det har inte… lyft. Det har inte skapat någon fördjupning eller regelbundenhet i kontakterna.

Jag upplever att jag, fyra år senare, egentligen inte har kommit många myrsteg närmare en social gemenskap, mer än till vänligt småprat med grannar och andra föräldrar på förskolan, samt folk på gymmet. Jag vill verkligen inte förringa det – i min förra stad, där jag hade min “trygga flock”, hade sådana nya bekantskaper varit välkomna tillskott. Men jag måste tyvärr inse att det inte räcker för mig. Jag saknar i alltför hög utsträckning vänner att fika med, hitta på saker med på helgerna, utbyta tankar och idéer med, dela livsupplevelser.

Jag förstår att sådana relationer tar tid att bygga. Hade jag känt att det rörde sig i den riktningen här i byn i Jämtland hade jag haft tålamod och förtröstan. Men det rör sig inte – det är inte dit tangentens riktning pekar.

Jag har verkligen rannsakat mig själv, och min partner likaså. Är det något hos oss? Sticker vi ut? Utstrålar vi desperation? Jag tror verkligen inte det. Jag har aldrig haft svårt att få nya vänner – de har alltid kommit naturligt, utan större eftertanke. Jag tror snarare att människorna här redan har sina cirklar, sina “fyllda elektronskal”, stabila och kompletta. Jag har svårt att tro att någon tycker illa om oss – vi sticker inte ut på något sätt. Vi är lyhörda för andras signaler, inte invaderande. Jag är kanske lite mer utåtriktad än genomsnittet, min fru något mindre, men vi upplever samma sak.

För att låna ett engelskt uttryck: “they neither like us or dislike us – they nothing us.”
Det finns förmodligen inte utrymme för fler relationer i deras liv. Jag minns att jag själv hade det så i min förra stad – mina vänskaps-“orbitaler” var fulla. Så jag förstår dem. Men förståelse hjälper mig tyvärr inte. Jag känner mig inte aktivt utfryst, bara osedd. Inte illa omtyckt, men inte heller särskilt betydelsefull. Efter vår flytt har jag gått från att vara en person som alltid varit socialt självklar – till att bli någon som känner sig "osedd”. Och det gör ont. Jag vill nog ha djup, bredd och spontanitet i mitt sociala liv; bylivet erbjuder kanske närhet och trygghet i de cirklar som redan är skapade, men inte kanske inte öppenhet för nya konstellationer

Jag har grubblat mycket på vad jag kan göra mer, men vi har landat i att vi inte har mer tid, energi eller resurser än vi redan lagt, givet heltidsjobb och ett litet barn. Och oavsett varför det är som det är, så tror jag tyvärr att jag måste acceptera att det kommer fortsätta så här – åtminstone tills vidare.

Så det kokar ner till två alternativ: att gilla läget och hantera situationen som den är, och åka till våra vänner i vår ursprungsstad då och då – eller att flytta tillbaka dit, och istället åka till fjällen ibland. Just nu lutar det åt det sistnämnda.

Jag tror inte att det är någons fel. Det handlar snarare om en krock mellan behov och faktiska möjligheter att nå den gemenskap jag söker, givet den tid, energi och förmåga jag har. Jag fyller 50 nästa år och känner att jag inte längre orkar kämpa vidare med att ”börja om” socialt. Jag har min flock i ursprungsstaden, som jag besöker var 5–6:e vecka, men jag behöver dem mer än så.

Det är en stor sorg, och jag känner viss skam över att inte ha kommit in bättre här. Samtidigt – om vi flyttar om ett år (vi har bestämt oss för att inte fatta något beslut förrän dess, för att “umgås med tanken” och prata igenom allt noga) – så har vi i alla fall prövat.

Tack för alla era inspel och tankar.

7 gillningar