Flytt till mindre ort - svårt att få till det sociala

Detta inlägg handlar inte om ekonomi men väl rikedom i livet. I kombination med detta forums accepterande och intelligenta karaktär så jag väljer att lägga ut den här. Jag förväntar mig inga enkla lösningar men önskar input och tankar framför allt från er som varit i en liknande situation.

För att börja med själva problemet -jag har fastnat i en ensamhet och isolering som jag har svårt att komma ur.

Bakgrunden är att jag och min fru för 3 år sedan flyttade från en medelstor stad till en mindre by i Norrland., ca 9 km till närmsta större stad. Jag hade bott i mer än 20 år i den förra staden och där både pluggat och jobbat. Jag hade där en extrem lyxig social tillvaro med en mängd väldigt nära vänner men även en rikt socialt liv inom idrott och musik. Lätt 10 av 10 på det sociala planet vilket jag nu i efterhand inser hur bra jag hade det.

Vi valde, efter några års funderande, att flytta norrut för att komma närmare naturen och fjällen. Vi var båda medvetna om att det innebär just en social risk så vi i princip helt saknade vänner och släkt ens i närheten av dit vi flyttade. Så i samband med flytten så var vi båda inställda på att vi flyttar hit “på prov” och var beredda på att flytta hen igen.

Jag var personligen beredd på att det skulle kännas svårt i början, särskilt då jag arbetar helt på distans och därmed inte skulle få några sociala kontakter gratis. Jag valde t ex att tidigt engagera mig som gyminstruktör för att på den vägen få “kollegor” och arbeta tillsammans med andra människor tete a tete. Jag/vi hängde pratade också med grannar när chansen väl gav och vi stötte på dem i grannskapet. Därtill så hängde jag till en början en hel del med en granne (en kontakt som tyvärr dog ut). Jag har också fått en nära vän i eb bekantskap från min gamla stad men vi hinner tyvärr inte träffas så ofta då han bor en bit bort från min by.

Jag uppskattade och uppskattar verkligen de tillfälliga kontakterna (grannar, gymkollegor, folk på idrottstävlingar etc) jag saknar nära vänner. Jag har alltid haft ett behov att ha just sådana och då även träffa dessa regelbundet. Detta var det i särklass största lyxen i min gamla stad - att jag trots att jag passerat 45 år fortfarande hade vänner att umgås med på det sättet. Här i Norrland. har det varit svårt och detta plågar mig mer än jag trodde. Jag fattar verkligen både att det tar tid att skaffa sådana nära relationer och att det inte går att forcera - det tar både tid och måste vara med personer man “klickar” med. Jag har, med handen på hjärtat, låtit denna process få ta sin tid och inte varit “för på” vilket förstås är lätt att tänka att man blir när man snabbt vill ha nära vänner.

Jag saknar mina vänner i min förra stad så grymt mkt men är inte heller beredd på att flytta tillbaka då allt annat här uppe har blivit bättre än vi vågat hoppas på (naturen, lugnet, tryggheten etc). Samtidigt så inser jag att mitt mående påverkas mkt av detta och jag känner även att denna saknad efter nära relationer också skymmer blicken för de mer ytliga relationer jag faktiskt har här. Jag inser att kommer från en “hög” baslinje och att det blir orättvist att jämföra med hur jag hade det i studentstaden jag bodde i så länge. Men jag kan heller inte skaka av mig känslan av ensamhet och isolering. Det ska tilläggas att jag och min partner har en mkt fin och nära relation och utan henna hade jag aldrig flyttat upp hit. Men jag saknar en “flock”, samhörighet och regelbundna sociala möten, inte bara (med full respekt) chansartade möten med grannar. Vi har såklart försökt bjuda in grannar till t ex middag men det har liksom inte lyft. Inte så att det blivit stelt eller så utan mer att folk har sina liv och sina umgängen och att det inte finns så mkt plats kvar för nya (jag kände verkligen så i min förra stad).

Jag tror huvudproblemen är att jag (ofrivilligt och emotionellt) jämför med hur jag hade det i min förra stad, mitt starka behov av nära relationer men också att jag inte är så tålmodig som jag önskar. Tre år är för mig lång tid men jag förstår också skillnaden mellan att flytta till en ny stad som 21 årig student och göra en flytt till en mindre bygd som 45-åring.

Till saken hör att vi numera har ett barn på ett ca 1 år, vilket såklart gör att både energi och tid inte finns i överflöd. Jag förstår att detta kan ändras med tiden när barnet är äldre och inte lika energikrävande som en ständig förkyld och ibland pappig/mammig ettåring kan vara men just nu ligger detta som en hämsko på energi att ytterligare engagera mig på ngt mer omfattande sätt, även om jag fattar att vårt barn, när hen blir äldre, förhoppningsvis kommer engagera sig i föreningsliv och då ge oss föräldrar en social kontext. Men det är många år tills dess.

Jag vet som sagt inte exakt vad jag frågar efter från er. Kanske just igenkännig, spontana reflektioner…

Tack för att du orkade läsa ända hit

21 gillningar

Tack för en intressant berättelse. Tanken att flytta närmare naturen har funnits hos mig också men just risken att det ska bli så som du beskriver har varit en av de större anledningarna till att det inte blivit av.

Du skriver att ni har ett litet barn. Det tror jag är ett av de bästa sätten att få nya nära vänner i en ny stad. Pratet vid förskolan, fikat vid “play dates”, engagemanget i barnidrott. Det blir nog bättre snart med andra ord :⁠-⁠)

Tills dess kan du väl åka och och hälsa på dina gamla vänner, och/eller bjuda upp dem till er nya by. Inte samma sak som daglig kontakt förstås men kanske bra ändå. Och lättare att inte vara alltför “på” om man inte är helt svältfödd på vänner.

Stort lycka till, det låter som du ändå har rätt bra förutsättningar att få det att funka.

6 gillningar

Platsen där man bor spelar ganska stor roll på hur lätt det är att hitta folk.
Både vilken stad och var samt hur lång bort från centrum man bor.
Norrland är ganska stor som begrepp och det finns olika typer av städer med olika typ av samhälle.
De mindre städer är ofta svårare att ha en långsiktig nätverk då många kommer från byn och har redan en rik liv. De har inte behovet av att aktivt söka nya vänner. Det betyder inte att de inte vill men det tar mer tid.
Detta gäller även i de mindre samhälle utanför större städer. Det kräver mer där.
De stora universitetsstäder som Luleå eller Umeå hr en annan karaktär med skillnader under och utanför studiesäsongen.

Det är troligtvis lättare att skaffa nya vänner in i de medelstora industristäder typ Sundsvall eller Gävle då det finns en blandning av folk från många platser. Men det gäller av att vara aktiv.

Bra att veta att alla stänger sig in på vintern :slight_smile: så det gäller att underhålla nätverket under den tid.

För att träffa folk i de mindre städer typ Härnösand, Skellefteå , övik gäller det att vara aktiv. Kolla vad är dina intresseområdet och kolla vad som är vikigt de lokala. Kan du träna nån idrottslag (beroende på barnens ålder) eller vara aktiv på nåt sätt i en förening ? Mer än att bara vara med ? Det välkomnas ofta av de andra tränarna :slight_smile:
Kan du skaffa dig nya vänner via jobbet ? Eller byta jobb för att vara i ett företag där det händer mer på den sociala nivån?

Jag är ungefär i din ålder och bor i en norrlandstad där vi flyttade typ 10 år sedan från en annan mindre stad i Norrland.
Just nu har jag egentligen inte tid för att kunna skaffa nya vänner :wink: för intensivt med alla idrott. Så egentligen för mig det vi är att vara djup involverade i barnens aktivitet så ge mer socialstimulans.

Innan den ålder

• grannar: bra att flytta in i ett områdenn nu och även gata där det finns barn i samma ålder. (Kan vara värt att flytta)
  • skola: fick bra vänner via barnens vänner och även via babysång m m. Även om man tappar kontakt efter en tid känner man alltid varandra och kan prata senare. (Lättare med föräldrar som endast har en barn). I en liten stad är världen litet. :slight_smile:
  • aktivitet: idrottsklubb som tränare eller som volontär för olika uppgifter. Där träffar man de som vill gärna hjälpa till och ha samma tänkesätt. Gäller alla typer av förening.

Jag har valt när jag flyttade till Sverige samt inom Sverige att inte flytta till en by utanför en stad då min känsla var att det skulle kräva mycket mer jobb att etablera ett nätverk. Även om egentligen hade jag gärna bott så.

2 gillningar

Jag har tyvärr inte ngt bra lösning men stor igenkänningsfaktor. Flyttade till Malmö för ca 3 å sedan. Är i samma ålder som dig, dock har jag ingen partner eller familj. Har verkligen engagerat mig i föreningslivet, jobbat som volontär, prövat olika hobbies, bjudit hem tidigare kollegor, pratar med grannar mm. Tyvärr har inget tagit fart alls och ensamheten börjar tära när inte telefonen ringt på flera år. Tror det är en svår ålder att etablera sig i en ny stad, oavsett storlek på stad då den stora majoriteten har fullt upp med familjeliv och har inte ork eller lust att utöka vänkretsen. Utan att veta tänker jag att förskola och liknande aktiviteter skulle kunna vara en inkörsport.

Om ngn i Malmö med omnejd är intresserad av kontakt är det bara att höra av sig.

14 gillningar

Känner verkligen med dig. Vi extroverta personer har stort behov av vänner och umgänge, och mår inte bra när vi upplever att de saknas. Jag tror inte det handlar så mycket om orten. Utan precis som du säger, det handlar mer om att när man är 40+ har många fullt upp med sitt, få letar nya vänner, och det är svårare att bilda något riktigt djupt. MEN det händer också! Och det tar faktiskt tid att etablera sig på en ny ort.

Min första tanke är, förakta inte de ytligare bekantskaperna. Jag har läst om forskning på att de får oss faktiskt att må bättre än vi tror, bara att se ansikten vi känner igen och småprata lite skapar faktiskt tillhörighet och trygghet. (Min egen definition på att jag har börjat rota mig på en ny plats är att jag springer på någon jag känner på stan.)

En annan tanke är, be om hjälp med något praktiskt. Om det är någon du är bekväm att fråga. Be om extra händer till att fixa något med hem eller trädgård eller bil. Så blir de bekväma att fråga dig sen, och så blir det en god spiral där man kommer närmare varandra.

En tredje tanke: För egen del är det kyrka och körsång som har gett mig närmast vänner som vuxen. Det kanske inte är dina grejer såklart. Men att hitta nån aktivitet som inbjuder till samtal liksom. Gymmet är kanske en klurigare miljö, tänker jag spontant. Men å andra sidan träffade min kille sina två bästa vänner på gymmet efter 30, så man vet aldrig :slightly_smiling_face:

Och för det fjärde: Hitta sätt att umgås med dina gamla trotjänare, även på distans. Själv har jag tex haft både syjunta och sällskapsspel över mobilen med gamla tjejgänget :smile:

Massa pepp och stöd i din nya situation. Och hoppas du får en fin nordlig vinter :snowflake:

10 gillningar

Har tyvärr ingen lösning. Har inte haft en enda nära vän sedan jag blev vuxen. Är introvert dessutom, svår att kallprata med och liknande så svårt att träffa nytt folk. Dom enda “naturliga” chanserna jag haft är på barnens aktiviteter. Men ingen där har varit intressant.

7 gillningar

Hmm. Förstår hur det kan bli så som du beskriver. Speciellt på en liten ort och i norra Sverige.
Har Ingen bra lösning mer än det du försöker med. I dom områden vi bott blir kontakten med andra småbarnsföräldrar ofta den enklaste att odla. Att välja bostadsområde kan var ganska viktigt. Ett område vi bodde i med mindre radhus hade mycket barnfamiljer men dom flyttade ofta vidare till större när ekonomin tillät kändes det som. Det gjorde även vi. Då blev det nya området ett område med få barn i samma ålder tyvärr och mest en äldre generation. Mest äldre par. Inte helt optimalt. Förskolans föräldrar umgicks vi med en del. Nu har generationsskifte skett med barn i blandade åldrar och det är vi som är “gamla” (och lite mer utanför)… .
Om man vill bo luftigt med skog och äng och ingen genomfartstrafik behöver man inte bo mer än säg 20-25 km från ex Stockholm city med ändå promenadavstånd till service och skolor. Men billigt är det då inte.mimdre 60-70 talshus på börjar på ca 4+ MSek.
I en mindre stad vi kollat på är priset mindre än hälften. Då ca 10 km utanför tätorten med 50-100k innevånare i ett villaområde med ett antal hundra villor. Tyvärr ett par kronor värre kommunalskatt. Barn kommer behöva köras med bil ofta.

Du skriver inte om det rakt ut men jag antar att en del av frågan är att vara föräldrar i ”fel ålder”. I en del miljöer är det norm att vara över 40 med små barn men i en by i Norrland är det sannolikt inte det.

Jag är själv 45-50 och har små barn. Igår var jag på barnkalas hos en bekant som bor i närheten. Han är minst tio år yngre än jag och det gällde de flesta andra föräldrarna på kalaset också. Skillnaden mellan 35 och 45 behöver inte upplevas som så stor om man i övrigt har likartade förhållanden.

Med barn med i bilden är det naturliga att ha barnet som ”motor” för de sociala relationerna. Det förutsätter förstås att det finns andra föräldrar i rimlig ålder att umgås med. Att som äldre förälder gå på barnkalas hos några som är 25 år har jag svårt att föreställa mig riktigt. Man kan så klart göra det men man lär ju ha svårt att bygga några meningsfulla relationer med de andra ”vuxna”. Man får väl hoppas på att mormor och morfar är där. De kanske är öppna för att umgås?

Jag har också ett stort socialt behov. Nästan lite osvensk på det sättet. Faktum är att några av mina nära vänner är invandrare som är vana från sina hemländer att vara socialt intensiva.

1 gillning

Hur mycket tid och ork för dina kompisar hade du haft på den tidigare orten med en 1-åring därhemma ?

1 gillning

När jag var åtta år flyttade min familj till ett litet samhälle i Norrlands inland. Tio mil till närmaste stad.

Jag och mina syskon fick kompisar snabbt. Det var dock en lustig kuriosa att i varje klass var hälften av barnen kusiner. Min kompis var moster till ett gäng i parallellklassen.

Mina föräldrar fick aldrig ett umgänge med andra vuxna, det enda par de umgicks med var andra inflyttade, och några udda särlingar.

Det är näst intill omöjligt att komma in i gemenskapen i en liten ort. Alla har redan sina nätverk.

Idag älskar jag att åka hem och hälsa på mamma i byhålan. Det är vackert och fridfullt. Men hon har aldrig släppt drömmen om att flytta tillbaka till staden vi flyttade ifrån.

Hoppas detta inte låter alltför nedslående. Detta utspelade sig under förhistorisk tid, alltså 80-talet. Det kanske går lättare nu där ni bor!

1 gillning

Vilket dilemma!! Jag bara funderar på om du har låst dig vid dessa två alternativ, jag tror att du behöver vidga din syn på vilka möjligheter som finns. Så vilka andra boendealternativ finns där du faktiskt kan få både kompisar på hanterbart avstånd plus natur och lugn?

En allmän reflektion jag har gjort är att landet och små orter tenderar att framstå som mysiga och gemytliga på håll, men ganska ofta inte är det. Det kan finnas en väldig inskränkthet och ganska deppig anda i vissa småorter. Skulle inte vilja låta mina barn växa upp i en liten ort på landet, jag skulle personligen vara mer orolig över fyllekörningar och att de ska hänga med småkriminella än vad jag är i storstan. Också att skolorna/lärarna inte är tillräckligt bra. Jag vet att det finns engagerade undantag men majoriteten av småorter är inte det bästa att växa upp i trots lugn och närhet till natur.

1 gillning

Vad grundar du dina reflektioner på?

Ts, beklagar din situation. Det är olika svårt beroende på ort/by och du verkar göra vad du kan. Undrar om det inte är så att många som trivs på mindre ställen är introverta till sin natur och därmed inte särskilt sociala. Hoppas att det ordnar sig för dig/er!

Majoriteten?

Jag är ledsen att behöva skriva detta då jag oftast håller brukar hålla med dig i princip allt du skriver i övrigt, men nu känns det som du är ute och seglar lite väl mycket på fördomarnas hav :grin:

Har själv bott i både (inom Sverige) större städer och mindre orter. Är däremot uppväxt inom ett mindre samhälle och ja, det kan absolut innebära vissa problem. Bruksortsmentaliteten (jantelagen) tenderar att vara mer utbredd än i större samhällen. Även som nämnts utmaningarna med att komma in i gemenskapen då många i TS ålder typiskt är sådana som blivit kvar på hemorten och redan har fullt etablerade nätverk.

Men att mindre samhällen överlag skulle vara förknippat med en allmän otrygghet, eller t.o.m. än värre, det låter som rena fördomarna.

Det är naturligtvis helt OK att tycka vad man vill. Vi var i alla fall väldigt nöjda över flytten från ett utpekat utanförskapsområde till just en mindre ort utanför storstaden när vi skaffade barn. Och jag personligen hade inte velat bo inom stadens gränser heller, alldeles oavsett adress. Men som sagt. Alla gör vi våra egna val och prioriteringar i slutändan.

3 gillningar

Det är alltid svårt med generaliseringar och möjligen var detta lite väl överdrivet. Tycker dock att det finns en romantisering av landsbygden och småorter som aldrig håller för närmare granskning.

Det finns så klart olika grupper som har det sämre och bättre när man jämför. Men jag upplevde både när jag växte upp och nu att det är betydligt sämre förhållanden på landet, kombinerat med låg ambitionsnivå i skolan.

Jag tänker att du måste vända på frågeställningen. Du har ett problem/behov som du vill att andra ska lösa vilket är social samhörighet. Dom “andra” har andra problem att lösa se till att vara lösningen på deras problem, här kommer en rad tips.

Stort garage med billyft. alla har bil alla bilar går sönder eller behöver service och nu har du grunden för att hjälpa dom.
Däckmaskin, Allas bilar har däck och dessa däck behöver läggas om ibland nu har du den perfekta maskinen för detta så dom slipper åka iväg långt.
Skaffa en bra svets och bra kunskaper i hur man svetsar. Detta är idag inte jätte vanliga kunskaper och det är ofta folk behöver något svetsat.
Gå med barnen på diverse aktiviteter och engagera dig i de andra barnen. Om det gillar dig kommer dom tjata hål i huvudet på sina päron för att få leka med dig igen.

visst för kramfors är känt för sina söndersprängda trapphus för att inte tala om det dagliga skjutningarna i Överkalix… Detta måste vara det inlägg jag läst i år jag verkligen inte ens kan försöka förstå vart det kommer ifrån? Vilka små orter har du besökt egentligen?

3 gillningar

Fråga random person som växt upp på landet/småort hur mycket hembränt hen har druckit, hur ofta hen har åkt med nån kompis som antingen inte har körkort eller är full och om de nån gång gjort inbrott i folks garage för att ”låna” en cykel etc etc. Skulle definitivt säga att den sortens småkriminalitet är vanlig på landet. Att växa upp i medelklassigt område i stan är som en skyddad verkstad i jämförelse.

2 gillningar

Näää… jag satt på rummet och läste Grottbjörnens folk. Mina brorsor satt i vardagsrummet och spelade Zelda.

Det finns gott om nördar i småhålor också.

6 gillningar

Bara för att du snodde grannens lätt öl betyder de inte att alla gör det. Låter som väldigt mycket fördomar från din sida. Jag växte upp några mil utanför luleå och bor nu strax utanför människobyn. Tror mig det är mer skit här än där. Iaf vad gäller rattfylla knark och sprängda trapphus

2 gillningar

Möjligt. Skulle dock ändå inte välja landet som bästa miljö att växa upp och utvecklas i. Jag vill ha större valmöjligheter och jag vill ha bra kvalitet på lärare för mina barn. Jag är nöjd med de möjligheter som finns i stan, bättre att komplettera stan med landet på sommaren i så fall.