Som ung hade jag en negativ bild av det vi kan kalla Svensson-liv. En dåtida flickvän sade att hon trodde att hon skulle ”bli lycklig med ett Svensson-liv”. Jag reagerade negativt på detta och tänkte att jag minsann skulle uppnå något mycket större och bättre i livet än den ”medelmåttiga nivå” som jag då associerade med begreppet Svensson-liv.
30 år senare är jag ärligt talat lite osäker på om jag lever ett Svensson-liv och vad det nu egentligen än för något. Jag undrar nu hur ni andra ställer er till begreppet Svensson-liv. Anser ni själva att ni lever Svensson-liv? Vilka faktorer i era liv matchar bilden av Svensson-livet och vilka gör det inte?
I undersökningen här får ni gradera ”Svensson-inslaget” i era egna liv. Ni får gärna kommentera frågan lite mer utförligt och motivera hur ni tänker. Är Svensson-liv fint, eftersträvansvärt, normalt, medelmåttigt, pinsamt, provinsiellt eller något annat? Är det möjligt att både vara ”rik” och leva Svensson-liv eller är de två sakerna oförenliga. Jag tänker själv inte att leva utomlands automatiskt diskvalificerar en från ”Svensson-livet” men det är en öppen fråga.
Jag lever ett utpräglat Svensson-liv
Jag lever absolut inget Svensson-liv
Jag har levt Svensson-liv men inte nu längre
Jag jobbar på att leva ett Svensson-liv
Jag undviker allt som har med Svensson-liv att göra
Jag är osäker på om min livsstil räknas som Svensson-liv eller inte
Jag kan förstå folk som vill leva ett svensson liv med ett stabilt arbete och ha vvv = villa/volvo/vovve.
Jag gillar en stabil tillvaro men just ett klassiskt svensson liv är inget som intresserar mig.
Jag har alltid lockats utav alternativa livstilar vissa sa att det enbart var en “fas” men nu börjar jag bli i åldern där.de flesta skaffar villa etc men jag är fortfarande ej sugen på det.
Jag kollade på ett hus i sommras men fick en känsla av att sitta “fast” om jag köpte huset.
Det har varit en viktig prioritet i mitt liv och drt är.rörligheten att bo vart jag vill samt arbeta med vad jag vill utan att ha allt för stora begränsingar.
Få människor orkar eller vill vara okonventionella på alla plan. Många har väl åtminstone nåt plan de lever högst konventionellt på? Så frågan är hur många variabler man måste vara annorlunda på för att inte leva ett Svenssonliv? Försörjning? Typ av relation? Matvanor? Bil? Resvanor? Boende? Utbildning? Utseende?
Jag tycker det här med att ”vara fast” var en intressant vinkling. Själv har jag sett en poäng med att ”vara fast”. Jag har ett intresse för alternativa livsstilar (inom vissa gränser) men har ofta svårt att välja bort ”det vanliga livet” ändå.
De saker som är tydligt Svensson i mitt liv är:
Jag äger ett hus
Jag är sambo
Jag har barn
De saker som inte är lika Svensson är:
Jag bor utomlands i länder som är olika Sverige och där livet fungerar lite annorlunda.
Aa som nägon annan skrev så kanske vi alla trots allt är lite “svensson” i livet ändå även vi som lever lite annorlunda men kanske ej kör allt enligt svensson mallen
Detta är högst anektotiskt och det är att jag samt mina vänner som växte upp med ett typiskt “svennson” liv hemma att många utav oss lever lite annorlunda från det nu i vuxen ålder samt undviker det livet lite.
Medans mina vänner som växte upp utanför svenssonmallen har en större strävan efter att äga ett hus etc.
Detta är som sagt ingen lag kanske är tvärtom för de flesta andra men något jag märkt i mitt liv
Jag är dock riktigt glad att jag fick växa upp i en svensson “idyll”.
Jag och min fru hade inställningen att Svensson-liv var det sorgligaste som fanns. Nu lever vi ett utpräglat Svenssonliv med klassiska semestrar som Kanarieöarna, Sälen, middagar med andra småbarnsföräldrar, träffar kompisar då och då och gärna folk från förr Villa, sommarstuga och en lagom bra bil. Hund har vi satan i mig också skaffat insåg jag nu
Nej men jag byggde ett växthus för vi skulle ju odla (som alla andra som vill leva mer hållbart…)
Nu står alla vissna oliv- och fikonträd där… ganska typiskt Svensson?
Det Svensson-liv är ju någon slags medelmåtta som gör det man “ska” göra, sticker inte ut på något sätt, har inga egna tankar och ideer som skiljer sig från mängden, är allmänt feg och rädd för allt som ligger utanför komfortzonen osv…
Jag vet inte riktigt om det är min dröm iaf. Ett visst mått av stabilitet vill nog alla ha men jag önskar dock vara lite mer självständig, utmana lite mer, testa lite nytt och gå lite andra vägar än den nedtrampade stigen.
Hus på landet, familjebil (men ingen volvo), 3 barn och typiskt ganska lugnt leverne, oftast mys med familjen på helgerna, ibland middag med några vänner, semester inom Sverige i regel.
Men har sportbil, kör och bygger om sporthojar och någon hund har vi inte heller, samt lite andra aktiviteter som INTE är typiskt Svenssonliv men som jag inte tänker nämna här.
Men oavsett så är väl det viktiga är man lever det liv man vill ha, sen om det hamnar i ett visst fack eller inte är helt ointressant. Om en viss livsstil är vanligare än andra så beror det väl på att den passar väldigt många människor helt enkelt, och det som ses som tråkigt i 20-årsåldern är precis det man vill ha när man är 45.
Lever ett utpräglat Svenssonliv och är mycket nöjd över det, vad än mitt 20-åriga jag hade sagt om det mött mitt nutida.
Sedan kan man ju alltid diskutera vad som utgör ett Svenssonliv och inte. Exempelvis tränar jag en hel del, men det är inte direkt ovanligt i min ålder. Kör också hoj, men inte heller det är särskilt kontroversiellt i sig. Gillar också att lyssna på hårdrock, men när genren t.o.m. nästlat sig in i melodifestivalen får man nog inse att man faktiskt är Svensson personifierad trots allt.
Vill ej leva Svenssonliv men vid närmare analys gör jag nog det till viss del:
Svenssonliv
Har sambo sedan länge
Äger lägenhet och bil
Jobbar kontor (fast som egen konsult)
Icke Svenssonliv
Vill ej ha barn
Vill ej ha hus
Åker på äventyrsresor och roadtrips istället för charter
Umgås sällan med andra par eller med familj
Planerar att flytta utomlands om några år
Gillar inte jul eller andra traditioner
Gillar inte att ha semester hemma
Har aldrig levt eller lever ett Svensson liv… Ganska långt ifrån de… Visst har jag 2 av 5 V-en då… Har ett par Volvo 240:or å bor i villa i Stockholm… Har ingen Vovve, video eller vinkelsoffa å heter inte Svensson äns…
Medelmåtta… är du på riktigt nu. Det du kallar Medelmåtta är en av världens högsta levnadsstandard. Tråkiga svenson liv har bättre levnadsstandard än best in the world usa. Den trygghet Tråkiga svenson livet ger finns det miljoner människor som skulle göra vad som helst för. Till och med mörda för det. Speciellt i Nordkorea.
Såklart får vi ha olika uppfattningar om att leva svenson liv. Det kan ju såklart vara tradigt om man har gått om pengar till och göra sådant vanliga arbetar inte kan. Men behöver inte få svenson liv och låta som något negativt.
Med min turbulenta bakgrund, kan jag ärligt säga att ett svenssonliv var allt jag drömde om för 12 år sedan. Lever idag ett normalt liv med två barn, heltidsjobb och lägenhet och finner en trygghet i det.