Svensson-liv - något att ha? (Undersökning)

Ingen villa
Ingen Volvo eller annan bil
Ingen vovve eller annat djur

Varit anställd i 10 år under mitt liv - resten freelance/egen företagare
Inga skulder (är väl ovanligt idag)

Men annats känner jag mig väldigt vanlig, som folk är mest

2 gillningar

Lever väl halvt om halvt svenssonliv. Har ett helt vanligt jobb. Bryter mot lite hetero-/familjenormer (min sambo och jag är båda män, vi har stor åldersskillnad och har inga barn) och boendestandard (gammalt halvrenoverat torp) samt väljer inte det mest bekväma bara för att jag kan (har en bil men väljer oftast gång/cykel/kollektivtrafik), men är inte direkt superexcentrisk heller. Har valt en viss trygghet men att ändå inte göra avkall på mig själv.

6 gillningar

Exakt vad jag också tänkte och efter att ha läst den där meningen kunde jag inte fokusera på något annat än mina tankar kring rensvinds swingerliv

1 gillning

Har också varit en Svensson-föraktare men insett att i småbarnsåldern är det faktiskt riktigt bekvämt. Dessutom tror jag barnen en mår bra av det. När de har flyttat hemifrån blir att dra till Peru och ta aioashka :wink:

3 gillningar

Vad gäller levnadsstandarden för en “Svensson” så ser jag det som något generellt positivt. Det innebär att man har det skapligt bekvämt, tryggt och bra.

Det som ger det en negativ klang för mig är att begreppet också innebär ett liv baserat på omedvetna val. Man sneglar på grannen och gör likadant utan att informera sig och utan konsekvensanalys.

Det innebär inte bara att man har “vvv” utan även att man tex sparar lite, överbelånar sig och konsumerar på kredit, för att det är “normalt”, det är ju så “man” gör.

I mina ögon, inte enbart “vvv” en Svensson gör, utan det är även attityden och sättet man gör det på.

2 gillningar

Svensson liv kommer från medel Svensson, dvs va/hur svensken i genimsnitt lever…
Olika tidsepoker varierar de…

2 gillningar

Så här tänker nog jag också. Dvs att i “Svensson”-begreppet ingår lite att göra halvdana försök till att göra “rätt” t ex som med mitt växthus.

1 gillning

Stort grattis till en underbar tillvaro :slight_smile:
Skönt att slippa den konstanta stressen!

2 gillningar

Kan nog klassa mig och familjen som typiska svenssons. Bor i radhus, kör en kombi och har en kotte på den kommunala förskolan och både jag och frun sliter på inom kommunen i veckorna. Trivs bra med det! Ville inte heller leva ett sådant liv som 20-åring men kan nu konstatera drygt 10 år senare att det ändå är rätt härligt. Vi har det vi behöver ha, kan köpa det vi vill ha (i rimlig omfattning…) och gör det vi vill göra när vi vill göra det.

3 gillningar

Det fanns inget alternativ för mig att rösta på.

Jag skulle gärna ha levt ett Svensson-liv men för mig inkluderar det barn och eftersom hon jag ville ha barn med inte ville ha barn med mig blev det inget alternativ.

Jag har ett bra liv så jag saknar det inte direkt men om jag får frågan så skulle jag ha velat levt ett Svensson-liv.

2 gillningar

Idé: Ett förbättrat svenssonliv…

Jag tycker svensson-livet är trevligt om man kompletterar det med några saker:

1 ) Budgetarbete. Ett gediget sparande och amorterande, mot ek. oberoende!
2 ) Målsättning och vision. Typ att man individuellt eller som familj har ett mål att uppnå ensam eller tillsammans. Så man siktar på något bra! En dröm.
3 ) Byt tacos på fredagar mot tacossallad eller ännu hellre kycklingsallad/vegetarisk sallad/vegansallad.
4 ) Fastna inte framför Netflix på kvällar/helger. Gör något kul och aktivt. Åk till museum. Åk till bokhandeln. Åk till löparspåret och träna ihop efteråt. Kolla film på kvällen efter allt viktigt är gjort.
5 ) Fokus på hälsa och regelbunden träning individuellt/familj.

Riskerna med svensson-livet är 1 ) dålig hälsa p.g.a. för mycket av det goda hela tiden, 2 ) dåliga finanser p.g.a. oansvariga beslut (t.ex. flytta till nytt hus var 8:e år och ta mer lån, etc.) och 3 ) att man sitter framför tv/netflix/mobil hela dagarna. Därmed blir man passiv, överviktig och sjuk.

Mitt lösningsförslag är mkt enkelt :slight_smile:
Ett förbättrat svenssonliv.
Kolla på Netflix och ät lite gott på lördagen efter träningen/promenaden.
Fastna inte i soffan hela tiden för ärligt talat är detta no 1 orsak att människor går bort i förtid, får sjukdom/skador och annat. Jag är rätt less på detta ärligt talat. Önskar folk bra hälsa och bra liv.

Bra framtid.

Olof the snowman :snowboarder:

5 gillningar

Tycker inte att det är något fel att leva ett okomplicerat Svensson liv med IKEA, Coop, Biltema och husvagnscamping även om jag själv valde en annan väg.

Härligt att höra att du hittat något som passar dig :slight_smile:

Så som du levde innan har jag märkt att många förväntar oss barnfria att vi ska leva ibland :sweat_smile:
Fast vi kommer ju i alla olika former allt ifrån högpresterande till slackers som chillar hela dagarna :slight_smile:

Jag är nog ganska långt ifrån att leva ett svensson liv trots att jag kommit upp i den åldern då folk börjar passa in i den mallen.
Jag har dock en del svennson punkter jag ändå gärna följer så som

• tacofredagar
  • stabilt jobb
  • en fast bostad

Det jag gärna väljer bort är

• barn
  • stor bostad som kräver mycket undehåll eller behöver lån för att köpas.

Jepp tacofredagar är högst upp :wink:
Men jag vet ej om detta är en svennsongrej med jobb etc utan vill inte de flesta världen runt just ha en stabil/trygg tillvaro sen finns det ju ett fåtal som vill ta dom där stora riskerna men för majoriten så duger den där stabila inkomsten.

Jag har dock märkt att även om många utav mina vänner skulle vilja leva så som de växte upp så är det nog inte ens möjligt med den ekonomin de har trots att de ändå har samma jobb som sina föräldrar.

2 gillningar

Du verkar tolka in väl många saker i Svensson-livet. Jag ser det mer som en ”ram av vanlighet” gällande boende, familj, jobb och hemförhållanden.

Att man skulle vara någon sorts klonad broiler marinerad i tråkighet och ha någon särskild tråkig och intetsägande livsstil kopplat till det låter lite konstigt.

Jag tror att en mer generell bild är att de flesta människor är rationella och gör bra saker. Svensson-livet kan då fungera som grund som innebär att svaren på en massa praktiska frågor ges färdiga svar, lite som ett kollektivavtal. Det innebär också full frihet att göra mer varierade saker.

Jag lever inte alls ett svenssonliv. Ingen flickvän, jobbar hårt i perioder och reser långa perioder. Jag får alltid hyra ut lägenheten för föreningen när jag ska på en längre resa. Jag har inga barn och vill inte ha barn, för jag tycker livet är för kort för att lägga tiden på barn. Jag anser att man ska göra det man gillar bäst. Tycker jag inte ett jobb är roligt längre så säger jag upp mig helt enkelt och gör något annat.

3 gillningar

Om det med Svensson-liv menas de 3 klassiska V:na Villa, Vovve & Volvo så är det ju närmast ett övre medelklass/lägre överklass liv idag.

Villa: Inte direkt billigt iaf on man måste bo i ett storstadsområde.

Vovve: Kostar en hel del i inköp, försäkring osv

Volvo: En någorlunda ny Volvo är en dyr bil i klass med Audi osv

Med detta sagt så jobbar jag på att kunna ha råd med ett Svensson-liv :grin::laughing:

3 gillningar

Tycker det här är ett bra tänk. Det kanske var enklare att ha råd med ”Svensson-livet” förr?

Definitift en svensson här.
Har bott utomlands tidigare, flyttat runt en del i sverige, så för mig var det inte att bli fast när jag köpte hus och “stadgade” mig utan mer att jag bestämde mig för att faktiskt försöka skapa en plats som va hemma och inte tro att gräset är grönare och bara flytta vidare bara för att allt inte va perfekt eller att jag direkt förälskade mig i platsen.

Jag är ifs efter 4 år ännu inte direkt förälskad i platsen, men väl i min sambo och Flen duger och har ändå en del bra kvaliteer. Man får kompromissa lite. En bra sak är att man faktiskt har råd med ett boende man trivs med, nära till det man behöver inkl tåg till större orter på kort tid.

Så nu är jag “fast” med Villa, Vovvar (+häst, och kanin), Volkswagen, fast jobb och sedan 3 månader även barn. Ingen vinkelsoffa…
Tycker det är ett för mig bra liv, inte tråkigt eller begränsat. Tryggt och stabilt.

2 gillningar

Absolut.
Jag menar ej att trycka ner vanligt folk som de är ointelligenta eller så. Dock: om du t.ex. för kul kollar i matbutiken vad vanligt folk handlar hela tiden är det väldigt mycket skräp där.

Svensson = gemene man right?

Gör lite stickprover och se själv. Sen kan du titta på faktiska data via Socialstyrelsen som visar vanliga dödsorsaker. Hjärt- och kärlsjukdom samt cancer ligger som regel högt upp.

Utöver detta har vi stora problem med stressjukdom, mental ohälsa och andra sjukdomar som Alzheimers etc.

Så…

Om du tar gemene man och förbättrar livsstilen på ett hälsosamt, kul och uppmuntrande sätt kan vi slippa en hel del sjukdomar, spara på mänsklig smärta och problematik och hjälpa vanligt folk “leva mycket bättre”.

= Ett roligt, friskt och förbättrat liv för svensson.

Rätt säker på att det skulle funka.

Om man gör det roligt + valfritt och man själv får välja ingredienserna naturligtvis. Jag tror stenhårt på att lyfta vanliga familjer lite grann.

Well…
För folk mår inte jättebra där ute.
Vilket också gör ont i - moi.
För mkt negativa erfarenheter. Vänner. Familj. Kollegor. Etc. Ja sen dokumentärer på SvT nyhetsinslag, statistik allting.

Det finns en direkt korrelation med vår svenska livsstil ser jag. → Med vår kollektiva ohälsa.

Vänder man på detta har man starka, välmående och friska familjer med god ekonomi som tillsammans arbetar som team → mot gememsamma drömmar. Kan livet bli bättre än så?

Elementärt Watson.

:+1:

Well…
Det var min idé iaf. Hjälp svenska familjer leva lite bättre. På ett kul och upplyftande sätt!

Allt gott.
Olof :slight_smile:

Inte objektivt sett. Vi har de facto haft ordentliga reallöneökningar senaste decennierna.

Däremot har vi nog haft en social inflation via sociala medier som gör att det känns allt mindre och mindre som att man håller jämna steg med grannen. När “grannen” kan vara lite vem som helst på jordklotet som man följer online.

2 gillningar