Hej gänget! Jag har kikat lite på andra trådar men det blir väldigt spretigt väldigt fort och jag blir inte riktigt klok på vad jag ska göra.
Min situation är som följer:
Ska flytta till Norge
Har ca 900 000 på ISK fördelat på Lysa och Nordnet.
Inga barn, ingen ägd bostad eller liknande = ingen väsentlig anknytning till Sverige
Kommer nog att stanna I norge i minst 3 år till, kanske resten av livet, svårt att säga
Jag tänkte då flytta över alla mina pengar till Nordnet och låta dom ligga i en KF tills jag tagit beslut om ett par år om vart jag vill bo. Kommer flytta till Svalbard och om jag förstått rätt så betalar man bara 5% på kapitalinkomst så då blir det väl svensk skatt + den norska 5% på vinsten som dom ber om.
Tänker jag rätt att detta är det bästa alternativet? Antar att det andra vore att flytta alla pengar till Norge och eventuellt tillbaka igen men har en magkänsla att det kommer komma med en massa kostnader som jag inte förutsett? Eller finns det något annat alternativ jag borde överväga?
Ett alternativ kan vara att ge en gåva till en släkting/person du litar 100% på och de gör en separat KF med dig som förmånstagare.
Sedan kan du ge gåvor varje år till hen som motsvarar den extra skattebördan som tillkommer personen.
Lite bökigt kanske men funkar tills du bestämt om du vill flytta allt till Norge sen.
Kan du utveckla mer varför det är en dålig ide? jag har inte så bra koll jag är en Lysa investerare så min koll sträcker sig inte superlångt. Vad innebär det att ha det “i en vanlig depå” och varför är det bättre?
Har bott i Norge i många år och är skriven här, jag har bara låtit mitt isk vara i Sverige. Betalar schablon och för upp det på skatteangivelsen i Norge. Men vet inte om jag gör det smartast…
Svalbard är coolt, bodde 6 månader där en gång i tiden.
Följer med här för att se ifall du hittar korrekt sätt.
KF innebär som jag förstått det dubbel skatt: först KF-skatt till Sverige och sedan vanlig skatt till det land du bor i när du säljer. Med vanlig depå betalar du i stället bara skatt när du säljer (eller ingen skatt om du väljer rätt land).
Ok folkens så detta är mina slutsatser. Kommer att nämna ett par saker som kanske är självklara för många här men tänker att denna tråd kanske nyttig för någon i framtiden som kanske inte är lika insatt
Efter telefonsamtal med Lysa: Jag kommer behöva stänga mitt ISK som jag har på Lysa. Per idag så har inte dom något KF att erbjuda. Så alla pengar måste flyttas ut.
Efter samtal med Nordnet: Jag kan flytta över alla mina pengar till Nordnet där jag också har ett ISK. Man måste öppna ett KF INNAN man skriver ut sig ur Sverige. Vid flytt av mina pengar internt samt pengaflytten från Lysa så blir allt en nyinvestering så jag kommer att betala skatt dels till skatteverket och dels till skatteetaten. Viktigt att poängtera (förstod det inte själv från början) att jag kommer bara betala skatt till Skatteetaten vid eventuell försäljning. innan dess är det bara skatten (snarare avgiften till Nordnet) som betalas. Skatteetaten sa att man inte ska dubbelbeskattas så man kan kvitta det som betalats i Sverige. Vet dock inte hur det blir eftersom att man betalar schablon varje år medans det är vinstskatt i Norge, får återkomma.
Efter samtal med Swedbank: Jag kan enkelt föra över pengar från Swedbank till Sparebank1 och Swedbank tar bara 50 kr oavsett belopp. Jag frågade om jag kan förlora pengar på växlingen men enligt rådgivaren så sysslar dom inte med Forexfasoner och det är vanliga växelkursen som gäller. Alltså t.ex. 10kr per dollar och inte 8.5
I mitt fall: Svalbard har en väldigt förmånlig skattesats så jag betalar bara 16% av vinsten vid eventuellt uttag ur ett KF i Sverige. Detsamma gäller om jag har pengar investerade i Kron, då betalar jag bara 16% vid eventuellt uttag. Detta gäller på summor upp till 1,7 miljoner. Vet inte helt vad som händer med summorna över 1,7. Väntar på svar från skatteetaten
Så jag har egentligen har jag två val:
Behålla alla pengar i Sverige och betala Schablon + eventuell vinstskatt a 16%
Flytta över allt till Norge och enbart betala 16% vid eventuellt uttag + möjligtvis förlora något på valutaväxling (om rådgivaren inte hade koll).
Det som gör valet svårt för mig är att jag inte är säker på om jag kommer att flytta tillbaka till Sverige i framtiden. Har en stark känsla av att jag kommer vilja stanna i Norge. Men är inte säker. Tankar?
Ja Svalbard är jävligt coolt! Har varit där ett tag till och från men vill göra det till mitt hem för den överskådliga framtiden. Det är snöskoter, enorma vidder med snö på våren och fina berg och fjorder på sommaren. Sjukt fin plats. Och mörkertiden är bara nice efter en sommar med midnattsol. Man blir ganska less haha
Kanske är en skröna men det har pratats om att eftersom Svalbard inte har någon avancerad sjukvård och akut evakuering är ruskigt dyrt krävs det utmärkt hälsa för att få bo där. Någon skojade om att man behövde ta ut blindtarmen förebyggande ?.
Det där är definitivt en skröna hahaha. Vet en som skulle till en Chilensk militärbas i Antarktis som var tvungen att ta ut blindtarmen om han ville dit att jobba så det är nog en grej men inte på Svalbard. Du är någon timme från Tromsö med ett sjukhusflyg