Jag befinner mig i en ovanlig situation. Åtminstone tror jag att den är ovanlig. Situationen är den att jag har relativt mycket kapital på mitt ISK-konto samtidigt som jag bara har en ”Svensson-lön”. Just nu uppgår kapitalet på ISK-kontot till nästan 6 miljoner kronor. Har jag sparat ihop allt detta med en vanlig lön? Nej, en stor del kommer från ett arv från 2016. Arvet investerades i aktiefonder successivt 2016 och 2017 och har sedan växt till sig väldigt bra.
Om jag har räknat rätt blir cirka 65 000 kronor som Skatteverket vill ha av mig nästa gång. Det är ett stort belopp med tanke på att jag också är en ensamstående pappa med hus.
Med löpande utgifter under året för bland annat hus, barn, bolåneränta, månadssparande hos Avanza samt en kvarskatt på 65 000 kronor så innebär det att jag måste ta höjd för detta väldigt snart.
Min spontana tanke är att månadsspara mindre. Jag hade kunnat skapa ett nytt sparkonto på banken och döpt den till ISK-skatt och satt in 5 000 kronor i den varje månad. Men då krymper månadssparandet rejält. På något sätt tycker jag att det är konstigt att kapitalet/skatten har vuxit så pass mycket att jag inte längre har råd att månadsspara lika mycket som innan.
Jag är nyfiken på om det finns andra i samma sits – d.v.s. att ha högt belopp på ISK-kontot i kombination vanlig svensson-lön. Hur man ni att man ska göra eller tänka på nu när skatten på ISK är som högst? Ska jag byta till depåkonto? Månadsspara mindre?
Ja det går bra att sälja av för att betala ISK skatten varje år. Du kan vara nöjd att du samlat ihop så mycket att ISK skatten blir så pass hög.
Bra kämpat.
Tillgångarna på ditt ISK som ger avkastning. Den avkastningen är det du skattar på (fast med en schablon). Därför är det mest logiska att du tar hem en del av vinsterna (=säljer) för att betala skatten. Att betala ISK-skatt med sin lön är egentligen rätt ologiskt, men praktiskt när man inte har så stort kapital ännu.
En fördel med att betala skatten med andra pengar (minskar månadssparet) är att du slipper betala insättningsskatten på pengarna. På 65000 kr betalar du ca 180 kr i insättningsskatt nämligen. Å andra sidan är det ju fint att kunna ha pengarna investerade.
Hej ensamstående pappa med hus och Svenssonlön, här svarar en ensamstående pappa med hus och snart ingen lön.
Du behöver se skatten som en post på utgiftskontot. Låt pengarna avkasta till sina egna utgifter. Det blir en högre summa just för att du har ett rejält kapital. Eller spara till skatten, alla pengar är ju dina pengar, oavsett lösning.
Minns också att, förutsatt att du följt index någorlunda, ca en miljon tillkommit bara de senaste tolv månaderna. 65k har du råd med då.
Förstår inte heller problemet. Du har tillgångar investerade i ett väldigt förmånligt skal och måste betala en liten schablonskatt istället för kapitalvinstskatt vid försäljning. Du har råd att betala skatten (påminnelse: du har 6 miljoner på ditt ISK). Det är väl bara att betala skatten?
Jag ska vara ärlig och säga att jag tänkte inte på att plocka ut det sparade kapitalet för att betala skatten. Är ingen expert men mycket av det man läser handlar om att tid i marknaden slår tajma marknaden och att köp och behåll strategin är bättre än att vara utanför marknaden. Utöver det läser man om att man ska försöka ha ett sparande på något sätt hela tiden. Av de anledningarna, kanske felaktigt, tänkte jag inte i termer av att sälja av kapital för att betala skatt.
Men är det mer fördelaktigt att göra så än alternativet som är att minska drastiskt på månadssparandet? Att minska månadssparande innebär mindre insättningar och uttag - är det bättre?
Smaksak. Ett minskat sparande är mindre volatilt. Du vet s a s att pengarna finns där. Att spara vidare och sedan sälja av är ”rätt” utifrån tanken om tid i marknaden. Ett tredje sätt är att ta av portföljbelåning, men det har ju sina risker.
Innan du fick arvet, vad var målet med ditt sparande och ditt investerande?
Är målet detsamma nu? Eller har du kanske redan gått i mål? Kanske att den mentala biten inte hängt med?
Kanske att kapitalet nu är tillräckligt stort för att tuffa på bra utan något månadssparande alls? Att du årligen, när det är dags att betala skatten, säljer av rätt mängd av kapitalet och betalar den. Vissa år kommer innehavet minska när börsen går ner, men många år kommer du troligen få långt mer i avkastning än vad skatten ligger på.
Men beror som sagt på sparhorisont och mål, vill du köpa en finare bostad, så kan det behövas mer. Men få köper bostäder kontant idag.
Jag skulle sätta av en summa varje månad på ett sparkonto som du kallar “ISK-skatt”. Sen använder du det för att betala din restskatt efter deklarationen. Om det blir pengar över stoppar du in dem i ISKn och sen börjar du om inför nästa år.
Ja, det kan du göra om du inte hellre betalar den med ditt löpande kassaflöde.
Jag brukar betala med löpande sparande men det är mest för att det brukar sammanfalla med en större årlig bonus som jag har via jobbet. Annars spelar det mindre roll.