Jag anmälde om en flytt av tjänstepension på ca 2mkr från min bank till en annan bank.
Sedan ångrade jag mig någon vecka efter aå den tilltänkta banken avbröt flytten och bekräftade detta i nov. Idag blev pensionen ändå flyttad. Så bank2n har gjort fel mot min vilja. Har allt skriftligt.
Till min fråga, jag hat fått lägga ca 5h på det här nu och en massa strul att flytta tillbaka. Bör jag anmäla dem någonstans som ARN, samt bör jag begära någon kompensation?
Nej. Att du inledde en flytt triggar ju på samma sätt arbete för banken/bankerna. Ibland går något längre i systemet än tänkt eller något missas. Har du inte gjort en direkt kapitalförlust har du inget att hämta kring att det kostat tid.
Vill du ge dem en knäpp på näsan kan du absolut kontakta ARN, men återigen, utan en uppvisad förlust är det mindre aktuellt eftersom ARNs primära syfte är att trycka på för att saker ska lösa sig… och det har de ju.
Det kan ju inte skada att ifrågasätta detta, men jag vill minnas att det varit svårt för andra att få igen sådant när det hänt tidigare. Du hade ju inte blivit ersättningsskyldig om fonder gått ner under samma tid.
Men pallar du så kontakta ARN och se vad som händer.
Har du dubbelkollat att de kommer ligga oplacerade under tiden? Bara för att du inte ser pengarna så brukar de vara investerade i gamla strukturen ända tills de flyttas in i den nya strukturen. Så var det när jag flyttade mina pensioner till Nordnet-