Flytta fonder till Lysa

Jag har, efter att ha lyssnat på er, upptäckt att jag har rätt höga avgifter på mina fonder i Handelsbanken. Jag har ett månadssparande till dem. Det är sammanlagt 100 000 kronor.

Om jag säljer de fonderna och flyttar pengarna till nya fonder i Lysa eller Avanza så innebär väl det en kostnad.

Är det bra att sälja nu?

Är det bättre att låta de pengarna vara kvar och starta nytt sparande i t ex Lysa?

1 gillning

Hej Anette!

Om du har kommit fram till att Lysa är det bästa valet för dig och att du inte vill behålla dina gamla dyra fonder så ser jag ingen anledning att inte flytta allt dit?

Det kommer att bli en extra kostnad för insättningen på Lysa, den är däremot försumbar.

En sak att fundera över är om hur du vill göra med att flytta över allt på en gång eller ta det i portioner över för att inte ligga utanför marknaden med hela beloppen samtidigt.

Vilket som blir nog bra ändå!

1 gillning

Hej! Jag har exakt samma situation, där jag insett efter att ha lyssnat på “kom igång”-avsnittet nr 99, att jag vill flytta över mitt långsiktiga sparande till Lysa. Har för tillfället fond i Handelsbanken, värde ca 20 000 kr. Tar till mig din kommentar Robin om att inte sälja allt på en gång, men min fundering är om jag säljer så kommer det väl att bli vinstskatt som dras? Eftersom att mina Handelsbanken-fonder inte liksom ligger i en ISK så har jag har förstått att det kanske inte går att flytta från ISK till ISK. Jag är väldigt grön på min privatekonomi, så känner mig lite lost. Men tar tacksamt emot hjälp om någon har några ideér :slight_smile:

Hur gick det för dig Anette att flytta över dina pengar? Några tips? Mvh Moa

1 gillning

Du kommer få betala reavinstskatt på värdeökningen, det kommer på deklarationen nästa år. Det bästa för dig är nog ändå att flytta allt på en gång, välj motsvarande andel aktier som ditt nuvarande fondsparande.

2 gillningar

Hej David!

Tack för ett så snabbt svar! Din rekommendation att välja motsvarande andel aktier som mitt nuvarande sparande, är det någon anledning till varför jag bör göra det? //Moa

För att få samma risknivå som du har idag. Fast fördelen med Lysa är att du får svara på ett antal frågor om vilken risknivå och tidshorisont du vill ha. Du kanske har fel risknivå idag och då är det bättre att fortsätta med den som Lysa rekommenderar.

1 gillning

jag flyttade allt mitt till lysa, förra månaden, på en gång. kommer få skatta ca 20000:- men de pengarna la jag på ett sparkonto tills det är dags att betala skatten på det nästa år.

1 gillning

Tack! Det var en bra idé att spara undan :ok_hand:t3:

Aha, förstår hur du menar David, det har du en poäng i. Jag ska se över skillnaden :+1:t3: Tack för tips!

Tjejen sålde allt på Swedbank Robur. Tog vinstskatten året efter. Det är lika bra att göra det med en gång. Om du inte har skaffat konto på LYSA redan så nyttja @janbolmeson tipslänk så får han lite ”kickback”.

Själv har jag plågat kollegorna på jobbet så jag får rabatterat avgift i åtminstone i ett år till.

2 gillningar

Tack för omtanken @anon88932401.

Här är min sponsrade län till LYSA: https://rikatillsammans.se/partner/lysa

:pray:

2 gillningar

Du borde ha en premie hos Lysa Jan så mycket du rek de :joy:! Därför håller jag mig till LF Global indexnära för att ha råd med årsavgiften 0.22% utan sammarbete med LF :+1:.

Va Jacke77? sparar du i LF global indexnära?
Har du aldrig sagt tidigare :laughing::wink:

1 gillning

Nej det har jag inte gjort. Ju mer miljoner i Isk blir man bara snålare :joy:. Kanske blir någon annan global indexfond om de sänker avg :+1:. Jag har tyvärr inga sponsrade länkar för att sänka års avgiften lite till haha :+1::joy:

1 gillning