Flytta från Avanza till Nordnet men när?

Hejsan
Jag ska samla alla fonder på ett ställe. Har kommit fram till Nordnet (har på både nordnet och avanza idag).
Jag ska flytta över 400 000 kr från Avanza.
Bör jag vänta med att köpa fonder på nordnet tills efter årsskiftet pga skatten eller ska jag slänga in dom så fort det går?
Räntefonder är tråkiga…och fattar inte riktigt hur jag ska tänka fast jag läst en del. Kort räntefonder, som jag har, där står det att fördelningen är mest långa, hur går det till?
Och ni förespråkar 70% på LF global, väldigt hög andel på ett kort, är det rimligt?
Har idag Global (50% på 3 olika fonder men mest LF), Sverige (22%), USA ( 14%)Nordamerika, Europa och lite teknik och räntefonder.
Tacksam för alla synpunkter :grin:

ISK flytt mellan två bolag utlöser ingen skatt. Du hittar det under “Tjänster->Flytta ditt sparande” på Nordnet.

2 gillningar

Bara en liten heads up, det tog Nordnet 3 månader innan de lyckats flytta allt. LF fonderna tog längst tid

1 gillning

Ja det är rimligt. LF Global (och även andra globalfonder) är rejält diversifierade redan. Om du tänker på bolagsrisken så hade jag själv inte brytt mig om den.

Ska du begära isk-flytt eller kommer du sälja av allt på Avanza och sedan flytta kapitalet själv och köpa nytt på Nordnet? Det senare alternativet brukar gå fortast. ISK-flytt kan ta flera månader.

Sök på Zinos räntetriangel. Där finns massvis med bra tips. Bestäm först vad syftet är med dina räntefonder.

• Stabilitet/värdebevaring - Korta räntefonder med låg kreditrisk. T.ex Amf kort
  • Diversifiering/motpart/växeldra aktier - Långa räntefonder med låg kreditrisk. T.ex Captor Iris bond
  • Avkastning - Hög kreditrisk, företagsobligationer investmentgrade eller high yield. Dessa har hög korrelation till aktier men något lägre risk. T.ex Captor global aster high yield.

Har du lång sparhorisont så kan det dock vara mer lämpligt med 100% aktier.

Enda frågan jag har är varför du har med separat Europa och Usa-fond? Dessa ingår ju redan enligt marknadsvikt i globalfonderna?

Det har du rätt i!

1 gillning

Jag ska sälja av själv och köpa nytt på nordnet.

2 gillningar

Tack snälla för all info och synpunkter :pray::grin::star_struck:

1 gillning

Jag hade sålt fonderna strax innan jul, flyttat pengarna från Avanza-ISK till vanligt konto som inte schablonbeskattas före årsskiftet och sedan lassat in på Nordnet-ISK den 2 januari.

Då står du utanför marknaden kortast tid samtidigt som du slipper 1-januari-beskattningen.

2 gillningar