Flytta från banksparande till aktier/ETF

Hej

Har 3 st sparkonto där räntan har varit låst i 6 månader med en årsränta på ca 3%, dessa förfaller nu i november och jag har lite funderingar på att placera dessa i aktier och ETF med avkastningar istället för att lyfta en bankränta.

Jag vill ha rätt så säkra investeringar, hellre med lägre avkastning än med högt risktagande då dessa pengar är avsedda till att leva gott under pensionen, vi är 58 år och har tänkt att jobba till 63.

Har börjat med lite aktie-handel i år och har en del Handelsbanken, Xact Norden högutdelande och Montrose månadsutdelande samt lite andra. Är nöjd med dessa utdelningarna som dessa ger, runt 6-8%, dvs lite mer än dubbelt så mycket som bankräntan har gett. Är lite av en fegspelare :blush:

Totalt rör det sig om ca 3,1 miljoner som skall placeras och har funderat på att sätta dessa i SHB, Montrose månadsutdelande och Xact högutdelande, ungefär en tredjedel var. Är detta helt vansinnigt tänkt, eller?

Som sagt det jag är ute efter är rätt så säkra placeringar med en avkastning som är bättre än vad jag kan få på en bankränta. Sen är det ju rätt så trevligt om aktierna och ETF:erna ökar i värde.

Utdelningarna skall i största mån återinvesteras fram till vår pension dvs i 5 år.

Har även funderat på att hitta någon utdelande ETF som vänder sig till Europa och Asien så man sprider riskerna lite mer.

Som sagt låter detta vettigt eller det är helt vansinne?

Ser fram emot era kloka uttalande :blush:

1/3 i en enskild svensk bank känns som hög risk för mig, även om Handelsbanken historiskt är en välskött bank.

1 gillning

Du säger att du vill ha “säkra” investeringar, då kanske 100% aktier och optionsstrategi är lite att ta i? Har du evaluerat en del i företagsobligationsfonder? High Yield ger ca 6%, I.G. 4.5%

Simplicity har utdelande varianter, finns även Cicero Nordic Corp Bond B som delar ut 2ggr/år.

Finns givetvis även tonvis med ETFer om du inte kräver valutasäkring.