Jag har sedan 2011 sparat 500kr/mån till pensionen i en Kapitalförsäkring hos Folksam. Jag har precis börjat månadsspara enl Globala Barnportföljen istället.
Nu undrar jag om jag ska flytta de pengar ( ca 37 000 kr) som jag har i Kapitalförsäkringen och lägga in i Globala barnportföljen? Eller ska jag rentav behålla och fortsätta spara i KF?
Vad är fördelen/nackdelen med att ha pengarna i en KF istället för på ett ISK och i fonder?
Enligt mig så bör inte en kapitalförsäkring kosta någonting bara för att du ska spara pengar där, detta kommer att äta på din avkastning.
Jag vet inga fördelar att ha fonder i en KF mot ett ISK, det är en liten skatteskillnad på kontoformerna om när skatten dras, KF är 4 gånger per år och ISK är en liten del varje dag om jag minns rätt.
Så jag ser ingen anledning att ha kvar ditt sparande i en KF om den står och kostar pengar.
Mitt råd är då att flytta över ditt pensionssparande och samla det på ett ställa i ett ISK.
Här har Jan skrivit en artikel om just skillnaden mellan KF & ISK, läs gärna den!
Jag mailade Folksam och sa att jag vill avsluta mitt KF.
Som svar fick jag bland annat infon om att jag har 4% i återbäringsränta och att de dom senaste åren har snittat på drygt 5%.
Men det är väl ändå en dålig idé att ha kvar pengarna i en KF hos dem? För som artikeln Jan har skrivit så tar ju avanza o nornet inte någon avgift alls för samma tjänst…
Om jag vill ta ut pengarna så är det i dagsläget en avgift på 2% men som från och med 1/4 kommer gå ner till 1%.
Bör jag vänta med att ta ut pengarna tills efter 1a april?
2% på 37000kr blir 740kr, det kanske inte är jättemycket för att få det fixat och sluta betala extra avgifter till Folksam.
Jag hade nog flyttat det direkt och fått de överstökat.
Bort från Folksam tycker jag iaf att du ska! Överväg alternativet själv om du ska vänta till april eller inte.