Flytta ISK från LYSA till Avanza/Nordnet

Exakt, vid kvartalsskifte blir det skattefritt att flytta ut från ISK och in på ISK igen

I mitt fall tyckte LF att flyttadministrationen från Lysa blev så krånglig att de erbjöd sig att betala den negativa skatteeffekten som uppstår vid “manuell” ISK-flytt. :saxophone::man_juggling::clinking_glasses::v:

Det tar väl typ 2 dagar för banken att få igen ersättningen i form av fondavgifter, men mig lurade dom i alla fall…

Om man ska flytta “manuell” hur ska man göra då? Köpa direkt på Avanza efter man klickat sälj på lysa, eller vänta tills försäljningen är klar? Hur minimerar man tiden utanför marknaden?

Jag har kredit så har möjlighet att köpa närsomhelst men man vill ju inte ligga dubbelt på marknaden mer än nödvändigt :slight_smile:

Har också min största del i lysa och skulle vilja föra över dom till Avanza. Bästa är alltså att ta ut någon gång innan mars är slut?

Måste jag vänta till april för att sätta in på Avanza eller är det först när jag köper själva fonden i Avanza?

Ja, ta ut pengarna från Lysa innan mars är slut. Jag vet inte hur lång tid det tar att göra den manövern.
När det gäller inflyttningen till Avanza så är det när pengarna kommer in i ISK som spelar roll. Du kan alltså flytta dem till Avanza Sparkonto redan nu om du vill, men vänta till april med att flytta dem därifrån till din Avanza ISK.

1 gillning

Vet du hur ombalanseringen mellan deras fonder fungerar? Är det mellan varje enskild fond eller är det bara mellan den svenska och övriga totala delen?

Lysa ombalanserar även inbördes fonder/ETF:er, ja.

Vad bra, det gillar vi.

Jag sålde mitt innehav och flyttade pengarna från Lysa till Avanza. Vet inte om det var ”smart”, men jag fick för mig att väntetiden skulle bli väldigt lång med en flytt.

Jag flyttade därför att jag upplevde Lysa som bökig. Lysa var inte kompatibel med hur jag har organiserat min ekonomi, och det var Lysa som fick vika och inte jag. :blush:

1 gillning

Har det skett någon förbättring här eller är det fortfarande blanketter och elände för att flytta från Lysa till Avanza?

Jag har precis påbörjat en flytt av ISK från Lysa till Nordnet och låter Nordnet administrera flytten. Jag har ännu inte blivit meddelad om att det ska vara nödvändigt att fylla i någon blankett. Enligt @Lysa kommer det att ta 2-4 veckor att få flytten genomförd, beroende på hur mycket de har att göra. Segt att det tar så lång tid men jag läste här i forumet att någon hade fått sin flytt från Avanza till Lysa gjord snabbare, så jag hoppas att jag har tur. Återkommer här med hur lång tid det tog och ev. admin som blev nödvändig från min sida.

Update: Det tog 7 bankdagar för mig att få flytten genomförd. Inga blanketter behövde fyllas i efter att jag beställt flytten hos Nordnet. Jag hade 100% aktier hos Lysa.

4 gillningar

Drar upp en gammal tråd men relevant fråga. Vad ser ni för risker med att göra en ISK-flytt från Lysa till Avanza om beloppet är en bra bit över insättningsgaranti? Är det ens relevant i sammanhanget? Eller vore det bättre att splitta upp det tänkta kontot i Lysa först till flera konton med mindre belopp och sedan flytta ett i taget?

Klientmedel ska hållas separat från Lysas (och Avanzas) egna medel. Ser det därför som minimal risk att genomföra en sådan typ av flytt. Enda risken är att Lysa eller Avanza skulle visa sig vara bedragare. En risk är att du står utanför marknaden under några dagar - har du “otur” går börsen upp kraftigt under den perioden.

1 gillning

Okej, tack för det @morgan007

Jag är helt med på att kapitalet står fritt från deras eget. Tänker främst på den lilla risken den korta stunden pengarna inte ligger investerade utan finns tillgängliga för köp på Avanza (innan en order gått iväg) eller den period som pengarna flyttas från Lysa till Avanza .

dvs den period när fonderna sålts hos lysa och innan flytten till Avanza gått klar, även om sannolikheten för det är väldigt låg. Men ändå. Sover ju bättre de dagarna om det inte finns någon risk alls den eller de få dagarna.

1 gillning

Risken är att du har missförstått insättningsgaranti. Om du inte har ett sparkonto på lysa.

Insättningsgaranti gäller på klassiska sparkonton, inte på ISK.

@Melwa Nej Syftar mer på när pengarna sitter på Avanza , eller är på väg över till Avanza och ligger oinvesterade. Det har alltså inte med lysas sparkonto att göra. Utan perioden när fonderna sålts på Lysa och tills de hamnat på Avanza och ännu inte är investerade utan likvida.

1 gillning

Ah ok.

Bör inte vara några problem. Jag sålde hela mitt innehav på lysa i vintras och inom ett par dagar var pengarna på mitt länkade konto på Swedbank.

Tror inte heller det är ett större problem, men finns där en liten risk som går att minimera så vill jag göra det.

1 gillning

Finns förstås en teoretisk risk, men givet att det just nu är hyfsat lugnt läge så skulle jag våga göra flytten. Enkla alternativet om du är orolig är förstås att skapa några olika Lysa-konton på 1 MSEK/vardera och flytta en i taget. Eller göra flytten manuellt och acceptera ett kvartals dubbelbeskattning.

2 gillningar