Flytta ISK från LYSA till Avanza/Nordnet

Tack igen. Även om det antagligen är otroligt osannolikt att det skulle gå snett så skulle jag sova bättre med en liten omständigare flytt som får inledas med att splittra upp kontot på flera delar och sedan ta en i taget.

Jag har flyttat en del av mitt kapital på Lysa till mitt ISK på Nordnet och tänkte dela mina erfarenheter.

Genom att öppna ett extra konto på Lysa och göra en intern överföring där för att sedan beställa flytt på Nordnet så kunde jag flytta bara en del av kapitalet istället för allt. Ser man till att ha samma inställning/fördelning på båda konton hos Lysa är den internöverföringen omedelbar.

Flytten till Nordnet var inte alls lika smidig. De har ett formulär på webben man fyller i, och när man väljer Lysa som angivande bank får man automatiskt info om att innehavet säljs av och flyttas som kontanter. Som kontonummer angav jag Lysas kontonummer som är en lång Guid.

Det gick inget vidare. Dagen efter låg flytten som avbruten i Nordnet-appen, utan att jag fått något meddelande eller några fler detaljer. Jag ringde kundtjänst och de spekulerade i att det berodde på det “konstiga kontonumret” samt att jag inte angivit vilka fonder (ISIN-nummer) som skulle säljas av (fast det fanns det ju inget val för när man valde Lysa, men det mindes jag inte då). Jag tittade i Lysa-appen och hittade numren på deras fonder och tänkte att jag hade missat fylla i det. De föreslog också att kontakta Lysa om ett annat kontonunmer.

Så jag skrev till Lysa och frågade. Men jag gick också tillbaka in på Nordnets formulär för att kolla detta med ISIN på fonderna, och upptäcker då att den sektionen ju döljs och byts mot infon att hela innehavet säljs av, när man väljer Lysa. Så jag tänkte “vad fan” och matade in samma kontonummer igen på vinst och förlust.

En eller ett par dagar senare fick jag svar av Lysa. De föreslog att använda OCR-numret för inbetalning som identifierare istället. Men nu verkade flytten hos Nordnet rulla vidare, så jag skickade bara ett meddelande med OCR-numret till Nordnet

En eller ett par dagar efter det fick jag meddelande i Lysa om att pengarna flyttats och dagen efter det dök de upp på Nordnet. Sedan gick det flera dagar innan flytten klarmarkerades på Nordnet och ytterligare någon dag senare fick jag svar om att de skulle skicka vidare OCR-numret till rätt avdelning… Så jag tror det gick igenom med Guid.

Summa summarum tog det (på försök 2 med Lysa Guid) 5-6 bankdagar från att jag matade in flytten i Nordnets formulär tills jag hade pengarna på Nordnet. Men det verkar lite lätt struligt på Nordnets flyttavdelning, och kundtjänst har inte särskilt mycket koll på läget alls.

Oftast kan man flytta utan att det kostar. Men se upp vissa tar betalt.
SEB tar 500 för varje fond som flyttas därifrån så då är det bättre att flytta pengar och köpa på nytt. Finns säkerligen fler.

1 gillning