Jag har sparat pengar till min dotter i en kapitalförsäkring med medelhög risk och spridning globalt, varav ca hälften i USA. Den var värd 400 000 kr i början på året, och sjönk till drygt 300 000 kr när Trump ställde till det. Jag valde att “sitta lugnt i båten”, och nu har den ökat tillbaka till nästan 400 000 kr igen. Dottern ska få pengarna när hon tar studenten om 3 år. Jag funderar på om jag ska sätta pengarna på ett räntekonto istället nu när Trump är så oberäknelig. Är det dumt när det är 3 år kvar? Hur hade ni gjort?
3-års horisont känns ju som räntebärande konto gäller. Men annars kanske man kan tänka lite ”mellanmjölk” =både och?
Personligen haft jag nog satt 300000kr på räntebärande och sen fonder för de sista 100000kr i så fall.
Beror ju på om hon har tänkt att använda alla pengarna om exakt 3 år eller om det ses som ett sparande över tid. Att börsen går lite upp och ner borde ju inte ändra ens tankesätt om det är långsiktigt sparande.
Tack för er värdefulla input.
Hej!
Jag hade låtit kapitalförsäkringen vara kvar i ytterligare 3 år, men minskat ner risken i portföljen - mindre på aktiedelen och mer på räntedelen. Om idag ca 50/50 aktier/ränta justera till 30/70 aktier/ränta.
Mvh Stefan A / Private Banker
Fint att du sparat till dottern! När ska hon använda dem? Kontantinsats? Då kanske hon kommer studera först och fortfarande har en horisont på 6-10 år tills pengarna ska nyttjas.