Flytta kapitalförsäkring till räntekonto?

Jag har sparat pengar till min dotter i en kapitalförsäkring med medelhög risk och spridning globalt, varav ca hälften i USA. Den var värd 400 000 kr i början på året, och sjönk till drygt 300 000 kr när Trump ställde till det. Jag valde att “sitta lugnt i båten”, och nu har den ökat tillbaka till nästan 400 000 kr igen. Dottern ska få pengarna när hon tar studenten om 3 år. Jag funderar på om jag ska sätta pengarna på ett räntekonto istället nu när Trump är så oberäknelig. Är det dumt när det är 3 år kvar? Hur hade ni gjort?

3-års horisont känns ju som räntebärande konto gäller. Men annars kanske man kan tänka lite ”mellanmjölk” =både och?

Personligen haft jag nog satt 300000kr på räntebärande och sen fonder för de sista 100000kr i så fall.

1 gillning

Beror ju på om hon har tänkt att använda alla pengarna om exakt 3 år eller om det ses som ett sparande över tid. Att börsen går lite upp och ner borde ju inte ändra ens tankesätt om det är långsiktigt sparande.

1 gillning

Tack för er värdefulla input.

Hej!

Jag hade låtit kapitalförsäkringen vara kvar i ytterligare 3 år, men minskat ner risken i portföljen - mindre på aktiedelen och mer på räntedelen. Om idag ca 50/50 aktier/ränta justera till 30/70 aktier/ränta.

Mvh Stefan A / Private Banker

1 gillning

Fint att du sparat till dottern! När ska hon använda dem? Kontantinsats? Då kanske hon kommer studera först och fortfarande har en horisont på 6-10 år tills pengarna ska nyttjas.

1 gillning