Flytta pensionsförsäkring från Skandia?

Har du utan efterlevandeskydd då eller?

1 gillning

Inte helt säker vad jag valde faktiskt. Det är inget större kapital :slight_smile: Tror jag valde med efterlevandeskydd.

Tack, @JFB, för att du delar med dig av dina erfarenheter av Avanza. Tror att det kan bli bra att flytta försäkringen dit. Är bara lite oklar över detta med insättningsgaranti. Har inte förstått om även pengar som är placerade i fonder “räknas” till den banken som man köpt dem via- dvs om Avanza går i konkurs så behöver jag insättningsgaranti även för beloppet som ligger i fonder (eller inte). Om det funkar så är det ju dumt att placera för mycket i samma bank… Men hur gör i så fall alla som har 12 miljoner eller så- har tolv olika banker eller?

Det är nog investerarskyddet du tänker på:

1 gillning

Oj, bara 250 000!

Hur gör folk egentligen? Delar upp allt på tusen banker, eller litar på att banken inte går i konkurs, eller…

Känns läskigt att ha allt på samma ställe nu :cold_face:

Banker så som Nordnet/Avanza är skyldiga att hålla värdepapper som förvaras för kunders räkning avskilda från Deras egna tillgångar. Detta innebär att dina värdepapper normalt inte påverkas om NN/AVA skulle försättas i konkurs eftersom du i konkursen har rätt att få ut hela ditt innehav av värdepapper. Investerarskyddet aktualiseras således endast för det fall banken vid en konkurs inte skulle kunna lämna ut din egendom, till exempel därför att det inte går att reda ut vem egendomen tillhör.

Dvs, i ”normala” fall kommer du få dina fonder flyttade till ett annat institut om NN/AVA skulle gå i konkurs.

1 gillning

Ja ok, då blir det lite mer rimligt :blush:. Jag tänkte att det borde vara så det fungerar (eftersom det oftast inte är banken som äger fonden eller aktierna i den).