Jag äger idag aktier privat i ett onoterat aktiebolag. Jag vill nu starta ett holdingbolag och flytta mitt ägande dit (holding 100 % ägt av mig).
Problemet är att värdet på bolaget har ökat sedan jag förvärvade aktierna. Min spontana tanke är därför att en flytt från mig privat till holding skattemässigt ses som en avyttring, och att jag då riskerar att behöva betala kapitalvinstskatt, trots att det i praktiken fortfarande är “jag” som äger aktierna fast via bolag.
Sälj aktierna till resten av ditt K10 utrymme, så länge det är under värdet av bolaget. Inga problem att sälja bolaget du äger privat till underpris. Det du inte får göra är att sälja det för mer än vad det är värt.
Men är du oroligt så lite inte på några tomtar i ett internetforum utan prata med en skattejurist för du vill inte göra fel på frågor som dessa.
Precis som jackalope skriver så säljer du till K10 värdet. Är detta värdet högt och du inte ser att du kommer kunna betala ut dessa belopp inom en närtid så finns det möjlighet att bilda bolaget via apportemission och ett andelsbyte. Det gör att du bildar holdingbolaget genom att tillskjuta verksamhetsbolaget som aktiekapital.
Ditt ansamlade utdelningsutrymmet kan du då överföra till holdingbolaget. Detta är betydligt mer komplicerat men kan vara ett alternativ om du inte vill bränna av någon skatt idag. Kostar också lite mer administration då det inte är något man bör göra själv utan ta hjälp av någon som vet vad de gör.