Sålt bolaget, hur förvaltar jag vinsten?

Förmodligen är det flertalet trådar med samma tema men har inte hittat rätt eller fått 100 koll så jag skapar en.

Kortfattat, har under 10år+ arbetat upp (företag AB) och har fått ett seriöst erbjudande att sälja verksamheten för 8 Milj, min undran är hur man kan bäst förvalta vinsten. Bolaget ägs idag mig och min kompanjon 50/50 båda fysiskt.

Min är idé

1. Skapa ett holding bolag (My holding) innan 1/1
  2. Sälj mina aktier i verksamheten (Företag AB) till (My holding) för mitt omkostnadsbelopp, har inte ett stort uppräknat tak på min k10 så behöver inte ta ut något extra där.
  3. Vid försäljning av (Företag AB) betalas 50% av summan till (My holding) skattefritt.
  4. Använda (My holding) för att förvalta ett KF-konto med 4Milj
  5. För att sedan räkna upp k10 utrymmet varje år och när det behövs ett tillskott privat görs en utdelning till ~20% skatt. Är fortfarande ung (runt 30) så kommer mer en sannolikt starta en ny verksamhet med detta kapital i ett dotterbolag och göra “rätt” från början.

Mina frågor
Är detta ett vettigt upplägg? då jag inte har behov att ta ut allt på en gång utan är mera mån om att ta ut det med 20% beskattning istället.

Är det möjligt att använda holding bolaget för att hantera ett KF-kontot?

2 gillningar

Svaren på dessa frågor brukar bli så långa men du kan kika här för ett upplägg som är klassikt. Tolkar jag dig rätt så är det så du tänker, alla fall de första stegen: Kapital- och bolagsstruktur vid exit

4 gillningar

Väldigt bra länk stort tack :pray:

2 gillningar

Välkommen till forumet @patrik433 och grattis till en fin ekonomisk situation vid tidig ålder.

Ja. Men jag skulle faktiskt unna mig både en tanke eller två på fördelning av pengarna. T.ex. till ny verksamhet, för utdelning, för pension eller liknande. Det är ändå mycket pengar som fram tills du är 68 och ska gå i pension i en indexfond kan bli värda runt 30 MSEK (=dubbling ca vart tionde år).

Ett oombett tips. Ta en del av pengarna och använd dem till t.ex. boende, amortering eller liknande privat. Jag har tyvärr sett allt för många som sålt bolag, fått in pengar, ska bli affärsänglar eller starta nytt företag som sedan inte alls går lika bra och så fick de väldigt lite “rikedom i livet” för pengarna.

För framtida referens:

2 gillningar

Detta!! :index_pointing_up::clap::clap::clap:

Kan verkligen bara instämma i hur klokt detta råd från Jan är.

Tycker att detta råd går att applicera på alla ”windfalls” i livet, när man får in större summor. Att direkt fördela dem mellan olika aspekter av sitt liv kommer man ha mycket glädje av i framtiden.

1 gillning