På en het marknad är det definitivt en varningssignal om andra inte budar. På en mindre het marknad behöver det inte betyda så mycket. Den avgörande faktorn för att kunna göra en bra affär i ekonomisk mening är att gå på massor av visningar och vara systematisk. När jag själv skulle köpa hus skapade jag en tabell i Excel och betygssatte alla objekt utifrån olika parametrar. Det är förstås ingen vetenskap men det gav visst stöd i kombination med att ha tillgång till slutpriserna.
Mäklaren har normalt bra koll på prisbilden, särskilt om det är en mäklare som är stor i området. Dock förekommer det att mäklaren sätter det pris som säljaren önskar sig och som inte nödvändigtvis återspeglar marknaden. För objekt av typen “drömhus” är det också vanligare med så kallade lockpriser, eller åtminstone har det sett ut så historiskt. För mer vanliga objekt kan ett avvikande pris istället skicka fel signaler och ger då inte samma mervärde.
En av mina lärdomar från husletartiden är att bostadsmarknaden är “dum” på ett helt annat sätt än t.ex. aktiemarknaden. Man pratar ofta om att marknaden prisat in olika saker och att priset på en aktie har något objektivt över sig. På bostadsmarknaden är det mer av tillfälligheter och känslor som styr. Det är mycket “här och nu” och väldigt lite av rationell analys som ligger bakom många köp. Nu talar jag främst för Stockholm där köp för de flesta är det enda sättet att få en bostad alls. På en marknad där främst “rika” bor i ägda bostäder kan läget vara annorlunda. Av den orsaken skulle jag inte sätta så stor tillit till “att andra bjuder” som parameter. Till saken hör ju också att bud inte är bindande. Skulle de vara det skulle det göra stor skillnad.
De flesta vet att de söker ett objekt av en viss storlek i ett visst område. De har också ett lånelöfte och en idé om vad det kan kosta. När de hittar ett objekt som motsvarar önskemålet så är man med och bjuder. Någon mer ordentlig analys av föreningens ekonomi jämfört med andra föreningar, typ av värmesystem och andra “hårda” parametrar gör man ofta inte utan utgångspunkten för många verkar vara att allt sådant är ungefär likvärdigt överallt. Om man själv fattar att det är fel kan man alltså lättare göra en bra affär. Med bra affär menar jag nu inte att objektet ska stiga i värde snabbt utan att du får 1000 kr lägre i månadskostnad jämfört med den som inte gjorde sin analys så noga. Omräknat till ett bolånebelopp motsvarar det en ganska stor summa. Dock fungerar alltså inte marknaden så att lägre månadskostnad “prisas in” på det sätt som man skulle kunna förvänta sig.