Flytta tjänstepension till Nordea

Då har man hamnat i KYC-träsket igen. Bakgrunden är att jag vill flytta 1,5miljoner i tjänstepension till Nordea och då jag inte är kund på Nordea så behöver jag skaffa mig ett konto där. Märkligt nog så misslyckades detta och nu… hör och häpnad ska jag på fysiskt besöka Nordeas kontor med 3 månaders kontoutdrag från Skandia och även de 3 senaste månaderna lönespecifikation samt ID. Det räcker alltså inte med Mobilt BankID och jag undrar varför jag får äran att besöka kontoret.

Jag vill inte ens bli kund hos de, jag vill bara kunna välja fonder på tjänstepensionen och man var tvungen att ha deras light-variant av konto för att välja. Det brukar finnas några positiva till KYC och det där med rent mjöl i påsen.

Jag vill ju nästan sätta pengar på att jag inte får bli kund trots att jag skickar in kontoutdragen. Men vi får väl se. Vad tror ni?

Till nordeas försvar minns jag som långtida kund inte att jag någonsin behövt svara på en enda KYC fråga. Det gick också väldigt chill till med frågvisheten vid ett kontanttillträde med 3 delägare.

Antar att de är ganska snälltolkande när man väl är inne och har sina pengar där. Inte så förvånande iofs…

Det är ju det här som jag blir konfunderad över. Tänk dig, KAP-KL/AKAP-KR. Tjänstepension. Det är pengar som arbetsgivaren (Region Stockholm) har betalat in i dryga 20 års tid. Då blir man ju bra fundersam när man ska visa upp ett kontoutdrag på ens transaktioner de senaste 3 månaderna. Det hade varit bättre om de nekade tjänstepensionen så att jag kan välja någon annan. =P

Hade antagit att du kunnat tvinga på dem tjänstepensionen som med ITP?

Men de tjänar nog betydligt mer på de kommunala pensionerna än ITP så de tackar nog inte nej till dig tippar jag. De vill nog bara kryssa i “vi har 100000% koll på denna kund, inga öppna frågor” boxen för senare syften.

Jag är ju inte intresserad av deras övriga banktjänster. Tror inte heller att de kan neka tjänstepensionen. De har ju slutit avtal och det är ju inga pengar som kan komma dit om man inte misstänker att kommunen/regionen har gjort bort sig. I värsta fall så behöver jag bara boka in ett pensionsrådgivningsmöte där de ändrar åt mig till 100% Nordea Global Index Select A. Sen får jag ju reda på värdet via minpension.se ändå.

Om det inte är några konstigheter kring din ansökan så får du bli kund. Det de kollar är ju att dina inkomster och utgifter inte finansierar terrorism mm. Så inget upprörande egentligen.