Kan ni som flyttat er TJP från olika bolag, till ovan nämda, lista vilket bolag ni flyttat ifrån och hur lång tid det tog?
Har själv triggat flytt då ag äntligen godkänt detta, och ska tydligen gå “inom” 90 dagar, men skulle vara intressant veta skillnad mellan olika bolag?
Tänkte löneväxla nästa år och väljer Nordnet. Inga extra avgifter, samma utbud som jag redan har tillgång via KF,ISK och depå. Jag har redan 99% av mitt sparande där och vill komma år Private banking-fördelar man får om man har tillräckligt mycket hos dem som valutakonto (främst) men även lägre courtage.
Jag flyttade alla mina som gick att flytta till Nordnet. Snabbaste tog 1 månad, sista gick över efter 3-4 månader. Allt utan information om var i processen försäkringarna var.
Flyttade från SEB, Länsförsäkringar och några mindre bolag, minns att SEB var långsammast, mer minns jag inte.
Vi har flyttat både till Avanza och Nordnet och inte upplevt någon större skillnad från deras sida.
Skillnaden ligger mer i vad för pension det handlar om (Trad eller fond) samt vilket bolag man flyttar från. De sitter gärna på det så länge som möjligt men olika bolag verkar maximera detta olika mycket. En del är säkert bara långsamma utan illvilja
Räkna med de 90 d så blir du inte besviken. Som jag förstått det så är man inte ur marknaden utan det ligger kvar i gamla bolaget enligt den fördelningen tills precis innan flytten går. Sen över till nya bolaget och då kan du ju köpa där.
Ok tack, är väl snart en månad för mig, har triggat flytt från Storebrand och Länsförsäkringar, har inte haft möjlighet innan p.g.a gammal fast upphandling hos AG.
Funderar att även flytta från Skandia men inte triggat det än.
Jag ser ingen nackdel att flytta alla till ett ställe, i alla fall inte för mig som är runt 50 och inte allt för långt ifrån uttagsplanering. Allt ligger placerat under processen och om de ligger bra investerat när du påbörjar flytten så är det inte hela världen om det tar lite tid (även om jag svor själv över hur långsamt det gick… )
Se över varje TJP och dess villkor på det nya stället (Avanza/Nordnet/annan) så du får samma som på gamla (återbetalningsskydd mm) om du vill ha det. Nordnet ersatte flyttavgiften du får hos respektive bank vid utflytt, den hanteringen är manuell så spara utskicken från bankerna om kostnad mm som automatiskt kommer till dig när uppsägning/flytt skett.
Jag hade en 8-10 olika pensioner som jag flyttade och missade att direkt placera dem i de fonder jag ville ha, de hamnade i en entrélösning hos Nordnet som jag sedan var tvungen att byta till den investering jag ville ha. Onödig tid och administration efteråt, skulle ha placerat korrekt när jag beställde flytten hos Nordnet.
Jag flyttade en Skandia trad till Avanza. Det var en tidigare arbetsplats, en svensk startup med verksamheten flyttad till amerikansk ägare. Tog ett år ungefär. Jag tror det är papper som ska skickas runt och skrivas på.
Har flyttat allt till Nordnet med start för ca 20 år sedan.
Trots allt i globalfonder var värdeutvecklingen modest, en dubblering på ca 25 år. Brutala avgifter på SEB förutom fondavgiften, som togs ut kvartalsvis.
Det sista jag flyttade i våras från försäkringar i Skandia och SEB när dessa ”släpptes fria”.
Det tar åtskilliga månader och den sista perioden innan flytt låses tillgångarna hos det avflyttande bolaget.
Inget kul med inlåsning vid stor börsnedgång i april i USA och övriga världen. Värdet hos SEB var ca 760k när uppgifterna ”försvann” på SEBs inloggning.
När det sedan landade på Nordnet var 610k kvar.
Ingen redovisning var de 150k hade tagit vägen.
5-6 års värdeökning var alltså raderad.
Nu efter ca 5 månader med ”egen” förvaltning i aktier är värdet tillbaka på ca 750k.
Jag har ca 10 mkr i TJP där 2/3 är värdeutveckling.
Förstår det suger när de inte berättar vart pengarna gick och värdet växer sakta.
Jag har haft lite samma problem, mina depår går ok medans tjp står och stampar, bytte SEB till Folksam för några år sen då AG vägrade låta mig lägga dem på NN/AVA
Men de gamla bolaget som inte längre är “i drift” är numera ok att flytta så får jag ta de andra sen och se hur jag ska få iväg dem