FOMO - 30 år gammal och upplever att alla andra har mer pengar och ligger för mig

Den här frågan påminner mig om när jag var runt 20 år, under IT-eran på det sena 90-talet. Jag hade fram till dess tänkt mig att alla i min egen ålder var ganska ekonomiskt jämlika. Jag bodde då i en av Stockholms rikare förorter. Många runt omkring mig hade föräldrar med högre inkomster än vad jag själv hade men det gjorde liksom inte så mycket. De flesta i min ålder hade studiebidraget som huvudsaklig inkomst, oberoende av hur stora konstsamlingar, vinkällare och aktieportföljer deras föräldrar hade.

En kompis till min bror var “hobbyhackare” och konstruerade ett litet program för det som hette internet. Sedan sålde han denna lilla tillämpning till ett av de väldigt stora IT-företagen i USA för ett antal miljoner. Summan han fick in var inte astronomisk, mätt med dagens mått, men ändå tillräckligt för att i omgivningens ögon framstå som extremt rik. Han fick typ tillräckligt med pengar för att kontant kunna köpa 2-3 villor av den typ som hans föräldrar bodde i.

Jag kände mig väl inte direkt avundsjuk i direkt mening men det kändes tydligt att idén om att alla var ekonomiskt jämlika inte längre stämde.

1 gillning