Det talas ibland om att investera i ETF:er istället för fonder, då man kan köpa och sälja dessa på börsen och få snabba avslut. Jag tog mig för att kolla upp och jämföra avgifterna, men kom fram till att det inte blir så mycket billigare med ETF utan rätt mycket dyrare, har jag missat något:
Fond:
DNB Global Indeks S som följer MSCI World Index
Avgift 0.21%, inget courtage
ETF:
SPDR MSCI World UCITS ETF
Avgift 0.12%, courtage 1%
Du har redan vid köpet betalt 0,5% (courtage + växlingsavgift) så då återstår 0,5% vid sälj. Under tiden sparar du 0,09% för varje år som går.
0,09 * 5 år = 0,45 (då har du sparat in köp)
0,09 * 5 år = 0,9 (då har du sparat in köp & sälj)
Så håller du i 10 år så blir det ingen skillnad (vilket är en rimlig sparhorisont oavsett).
Detta är endast p.g.a. skillnaden i avgift per år. Finns andra fördelar med ETF t.ex. att du inte behöver oroa dig för exkluderingar och att den är börshandlad så du kan köpa/sälja samma dag istället för att vänta flera dagar. Finns vissa ETFer som inte går att få motsvarande i vanlig fond.
I kronor är det inte mycket pengar det handlar om! 100kr per 10.000kr du sparar. Gör det som känns bäst/roligast och som håller på lång sikt. Det är 100 gånger viktigare än att optimera in absurdum.
Du får betala 5000kr för att sälja en miljon i framtiden. Kör du ISK så är det skattade 995.000kr du får in på ditt konto.