Fond istället för bankkonto?

Min pappa har konto med 0,9% ränta. Han vill ha lite högre avkastning med minimal risk. Finns nån bra räntefond på ca 5 års sikt som alternativ?
Förslag?

Jag tolkar minimal risk som att han inte vill riskera någonting. Isåfall är det nog bara sparkonto bundet till 5 år som ger bäst ränta (Marginalen ex. verkar ge 1,65% ränta då).

Annars skulle jag rekommendera att fundera på max storlek/belopp som han är beredd att riskera att det kan tappa i värde. Låt säga att han är beredd att ta lite risk med 10% av kapitalet:

• Lås 90% i 5 år på sparkonto med 1,65% ränta
  • Sätt resterande 10% i en global indexfond (aktiefond)

I bästa fall pressar det upp den totala avkastningen ordentligt.

I värsta fall så tappar han troligtvis inte mer än hälften av de 10%, ifall han har otur med tajmingen. Det skulle ändå resultera i en positiv total avkastning om jag inte räknar fel.

2 gillningar

Tack det var en riktigt bra idé! :blush:

Nån tanke om den bästa räntefonden på marknaden?

Jag är ett fan av AMF räntefond mix. Den består till hög andel (ca 70%) av statsobligationer i Sverige, England, Tyskland och USA.

Den kommer inte ge högst avkastning dock men får nog ändå anses som hyffsat safe. Den är dessutom valutasäkrad.

Kanske köra den i en kombination med Danske invest globala realräntor?

Vill man jaga avkastning bland räntorna så är det nog företagsobligationer och High Yield som gäller

Men med dessa pratar vi om en betydligt högre risk, i klass med aktiefonder, om jag förstått det rätt.

Ja de ligger i alla fall närmre aktier i risk än statsobligationer.

Tack ska kolla den! Verkar vettig.