Fondbytet jag bestämt mig för

Mitt försök att vara neutral:

• Avanza Zero innehåller de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen, inte de 30 bästa bolagen
  • Plus AllaBolag gick bättre i lågränteklimatet när tillväxtbolag premierades, medan Avanza Zero gått bättre på sistone i högränteklimatet när värdebolag premierats.
  • Vilken fond som går bättre framgent vet vi inte
  • Nackdel till Avanza Zero för att det är väldigt svårt att stock picka
  • Nackdel till Avanza Zero för att vi redan är i högränteklimat, man borde ju bytt för 2 år sen istället för idag, att byta idag är recency bias och det har sällan lönat sig
  • Fördel till Avanza Zero för att den är gratis, det är 0.22% uppförsbacke för Plus Allabolag varje år
  • Personligen föredrar jag Nordnet Indexfond Sverige, då får man 100 bolag istället för 30 men fortfarande gratis
5 gillningar

En hel del inlägg är flaggade och det går inte längre att visa dolda inlägg.

1 gillning

Många säger “Detta inlägg blev flaggat av andra medlemmar i forumet och är dolt för tillfället.”

1 gillning

Aha! Det är något nytt. Det har tidigare gått att klicka fram dem för visning. Nå. Det är ingenting ni missar, då inläggen som är dolda är helt OT.

För den som inte har Nordnet finns alltid Handelsbanken Sverige 100 som innehåller de 100 mest omsatta aktierna med ESG-exkludering aktivt. Den kostar 0,20% vilket är överkomligt :slight_smile: .

Eller LF Sverige index om jag inte minns fel.

Graftips till denna kommentaren är:

Gå in i historiken på sbb och kolla avkastning mot aktiekurs