Hej!
Jag sparar långsiktigt i LF global index men undrar om det är en bra idé att lägga till mer nischade fonder eller etf:er för branscher som troligtvis kommer ta mer plats i framtiden (ex. AI, rymd, bitcoin)?
Samt om det är några av dessa fonder eller etf:er som har fått goda betyg?
Huruvida det är en bra idé eller inte råder det förstås delade meningar om.
Personligen ser jag en stor potential i att till viss del exponera sig mot områden som AI och kryptovalutor, i synnerhet bitcoin. Samtidigt är jag fullt medveten om att en sådan exponering innebär vissa risker.
När det gäller bitcoin finns det idag flera rimliga alternativ på marknaden för den som av olika skäl inte vill äga själva valutan. T.ex. Virtune Bitcoin Prime ETP eller Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK.
När det kommer till investeringar i framtidsteknik har jag själv valt att köpa WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc (WTI2). Den följer Nasdaq CTA Artificial Intelligence Index och har en relativt låg avgift på ca. 0.47%.
Det finns förstås ännu mer framtidsinriktade fonder och ETF:er, som till exempel några av ARK:s produkter. Dessa tenderar dock att ha både högre avgifter och en högre risknivå.