Jag skulle rekommendera att du börjar med att kolla på detta avsnittet av RikaTillsammans-podden. Det är utformat för att svara exakt på den fråga du ställer. När du har sett avsnittet så kan du ställa uppföljningsfrågor här så är jag säker på att du kommer att få bra svar.
Det finns väldigt många bra resurser på forumet och enskilda avsnitt kring hur du bygger upp en enkel men väl presterarande portfölj. Globala index som bas.
Men som andra redan sagt behöver du också fundera på balans mellan aktier, räntor, buffert och liknande för att inte känna att det är katastrof när aktierna går ner i en sämre marknad.
Du kommer aldrig få en aktieportfölj som är låg risk och hög avkastning tyvärr.
Jag gjorde såhär. Tog 15 % av sparpengarna och köpte Länsförsäkringer Global Index. Vidare tänker jag fortsätta köpa samma fond med kanske 1 månad mellan köpen. För att inte placera allt samtidigt.
Vet inte om man kanske skulle kunna köpa någon annan fond också. Tror själv att teknologi inkl AI har en stark framtid. Några tips på fonder hos Nordea ??
Behöver inte ha någon koppling alls till förväntad framtida avkastning. Om alla vet att det kommer bli en stor grej prisas det in och framtida avkastning i sektorn är då inte högre än övriga sektorer.
I synnerhet om du tror att något har en stark framtid så har tåget redan gått. Eftersom det då är relativt allmänt känt att de företagen kommer gå bra.
För att nyansera @Nightowl inlägg ytterligare så bör du fråga dig själv om du tror att du vet något som de flesta andra inte vet.
Det vill säga, om du tror att teknik och AI kommer gå bra (och vi antar att din tro är korrekt vilket såklart är något man kan debattera i sig), tror du då att det kommer gå rejält mycket bättre för dessa sektorer än vad den sammantagna finansbranschen tror (som kanske redan är väldigt optimistisk)?
Att köpa aktier och fonder är som att satsa pengar på fotbollsmatcher. Bara för att man är relativt säker på att Brasilien kommer att vinna mot Finland (och man har rätt) så betyder inte detta att man automatiskt kan tjäna pengar på detta. Det krävs dessutom att andra som satsar pengar i genomsnitt har mindre rätt än dig.