Fonder hög risk till lekhink

Jag tänkte sätta lite spänning i tillvaron och bygga upp en lekhink som består av typ 5% av mitt totala sparande. Övrigt har jag på Lysa och i andra portföljer som har lång sparhorisont.

Är villig att ta hög risk och ha fokus på högavkastning. En portfölj i lekhinken ska bestå av enskilda aktier. Den andra vill jag ha fonder i. Vill ha fonder med hög risk och som haft en historiskt medelavkastning på minst 10% dom senaste åren. Jag kommer vara aktiv och byta innehav då och då

Har tänkt MS INVF US Advantage A och Coeli global selektiv som grund. Vill helst inte ha mer än 5 fonder totalt. Vilka kan man komplettera med?

Tacksam för förslag.

Mina fonder i Lekhinken är:

• Coeli Global Selektiv
  • Proethos
  • AuAg Silver Bullet

Sedan har jag lagt på fokus på att ha alternativa investeringar i min lekhink som är mer av typen allt eller inget. Mycket onoterade bolag med låg risk (=nära börsnotering).

2 gillningar

Leker med dessa aktiva fonder på Savr:
-AuAg Silver Bullet
-AuAg Precious Green
-Länsförsäkringar Fastighetsfond
-SEB Sverige Småbolag C/R
-Swedbank Robur Ny Teknik
-Swedbank Robur Kinafond
-Öhman Etisk Emerging Markets
-Öhman Global Growth

1 gillning

Tackar alla för tipsen :blush:

Varför ska man behöva lägga sin dyrbara tid på att göra all bolagsresearch själv? Att lägga 1% för att professionella fondförvaltare ska göra jobbet åt en låter extremt billigt. Jag är också intresserad av globala tillväxtföretag precis som trådskaparen, men jag vill inte lika sömnlös undrande om jag borde ha bolag X eller Y. MS INVF US Advantage A låter som en perfekt lösning, och jag har också denna fond i min portfölj.

1 gillning

Det var lite så jag kände också. :blush:

Jag har funderat en del och helgen och kommit fram till att utöka sparandet med en del aktivt förvaltade fonder hos SAVR. Tänkte fördela det privata sparandet 60 % Lysa och 40 % SAVR.
Avgiften blir då ca 0,6% i snitt för det privata sparandet.

Ta jag hänsyn till PPM-sparandet med snittavgift 0,3% och flera olika tjänstepensioner med snittavgift ca 0,3% så landar den totala snittavgiften under 0,5%.

1 gillning

Intressant. Vad kör du för fördelning på dessa om man får fråga?:grinning: