Fonder i fonden, hjälp!

Jag tycker du gör ett tankefel när du hänvisar till AP7 Sofa. Den har hög aktieandel eftersom PPM är en så liten del av totala statliga pensionen. PPM är bara 2.5% och inkomstpensionen som snarast är som en lång obligation är 16%. Så totalt blir det låg risk i statliga pensionen.

Den aktieallokering som jag hänvisar till är närmare som Vanguard tänker, och mitt förslag var villkorat på att en stor del av pensionskapitalet var i denna portföljen. 100% aktier 5 år före pension är hög risk enligt mig.

Här är Vanguards bild av det med mer detaljer än jag återgav i mitt ursprungliga inlägg.

http://www.viewjhfunds.com/usa/C00/VGDa/

Jag förstår vad du menar och kan hålla med i ditt argument. Som jag skrev i texten var tanken att illustrera att man man kan vikta över löpande - inte nödvändigtvis just dem procentnivåerna . En bättre bild hade kanske varit denna, som visar hur allokeringen ändras i entréfonderna i ITP. Collectum och Vanguard har olika risknivåer, men jag gillar Vanguards mer detaljerade uppdelning. Vi båda förespråkar en nedtrappning, men du tar den snabbare än vad jag gör. Thats it.

1 gillning