Har hittat RT sedan några månader tillbaks och fått upp intresset för sparande och aktier. Har alltid sparat i fonder (sålda av banktjänsteman ) och köpt enstaka aktieposter (Fler misslyckade än lyckade) är jätteglad över alla tips i RT och att just inse vad som har betydelse och hur man sparar bäst. Jag investerar i fastigheter via Kameo och sparar även i fondroboten Lysa, 100% aktier, har ett ISK konto på Avansa med mina ”lekpengar” och ett räntekonto med 4% bundet 12 mån.
Men min verkliga surdeg är fonderna jag haft sedan seklets början innan ISK konton fanns. Jag har månadssparat en mindre summa varje månad och nu efter att tagit del av Jans och RTs tips insett att mitt gamla VP-konto är tveksamt med fonder som har höga avgifter. Jag har sedan början av seklet samlat på mig nästan 500 Kkr.
Frågan jag ställer i forumet är vad jag gör med de fonderna?
Se fonder och fördelning i bild nedan.
Behålla fonderna som de är och fortsätta spara.
Behålla fonderna och ta bort månadssparandet. Sätta in samma månadssparande på ISK fond istället.
Sälja av fonderna och investera i ISK med globala indexfonder.
Ska allt säljas i så fall eller ska något ligga kvar på VP-kontot
Vad mer kan jag göra för att optimera mitt gamla VP sparande
Här finns en bra kalkylator för denna typen av frågor
Generellt så brukar det löna sig att sälja av alltihop (speciellt när det är så dyra fonder också) och flytta över pengarna som blir kvar efter vinstskatten till ett ISK och köpa billigare indexfonder där
Hej,
Börja åtminstone med att sluta lägga in mer pengar i fonderna du har i depå.
Det bör vara steg 1. Sen får du fundera över steg 2.
Jag själv har en andel av mina fonder i depå och de har gått bra där och jag kan använda mig av schablonmetoden när jag skattar efter en försäljning.
Samtidigt har jag mer investerat i ISK vilket har gjort att jag inte velat sälja de som ligger i depån.
För att ha balans har jag valt att ha kvar det så oavsett vad som är rätt eller fel. Accepterar samtidigt fondavgifterna.
Tack för länken Mattias, botaniserar i den. Det känns som om det är det riktiga att sälja och byta till ISK. Synd bara man har haft dessa fonder i så många år så känns lite svåra att släppa.
Tack för svar,
Omfördela och månadspara i en Global indexfond på ISK konto är det första jag också tänkt på. Sedan som sagt steg 2, ska kolla vad skatten blir och vad det är för schablonregler som gäller.
Förstår att det känns svårt, särskilt när det blir en rejäl summa skatt… Men det kommer bli ännu svårare och dyrare ju längre du väntar. Säljer du nu så får du längre tid på dig att göra bättre nytta med resten av pengarna.
Du får försöka tänka positivt, du har ju inte behövt betala någon skatt löpande hittills i alla fall På ISK så får man skatta årligen på sitt innehav istället för endast på vinsten vid försäljning (även om skatten är förhållandevis låg).