Hej! Ny här i forumet! Suttit och grubblat över en grej som jag misstänker ni kan hjälpa mig med (det finns troligen redan en tråd om detta sedan innan - förlåt för upprepning isåfall) 
Jag har 4 fonder som jag haft ett tag men har nu insett att jag faktiskt har 3 typer av sverigefonder vilket känns onödigt (enter, spiltan & plus småbolag Sverige index) och sedan LF global index som jag är väldigt nöjd med. Jag har ganska exakt 200k i respektive fond vilket ger en majoritet i Sverige-fonderna och vill därför kanske sälja av enter och PLUS för att öka i LF. Meeen till min fråga… säljer jag av innehavet i PLUS och enter direkt och köper nytt i LF direkt eller bör jag göra detta successivt? skulle vilja ha typ 70% global index och 30% Sverige index (tips? Kanske även byta spiltan?). Vilka för- och nackdelar finns det med att sälja av direkt vs successivt? Känner mig lite lost. Kostar det att sälja av vs köpa? har SAVR.
Tacksam för svar 
Bästa hälsningar,
Lisa
Det beror på om du rebalanserar portföljen eller om du tänker ändra portföljen så den blir en ny portfölj.
Sätter du ihop en ny portfölj säljer du allt du inte ska ha i den nya portföljen. När pengarna är på kontot köper du det du ska ha i portföljen.
Med de fonder du nämner skulle jag ha
70 % Globalfond
20 % Plus alla bolag (Bra bred indexfond)
10 % Spiltan Investmentbolag (Högre risk)
Sedan skulle jag varje månad i mitt månadssparande köpa mer i de som för stunden går sämst så jag försöker hålla proportionen 70/20/10%
Det kan vara så att månadssparandet inte räcker för att hålla rätt proportion 70/20/10.
Då rebalanserar du en gång om året.
Då säljer du en del av de innehav som gått bäst och köper mer i de som just de året halkat efter, så du håller proportionen 70/20/10.
30% homebias och 70 % globalt är en vanlig fördelning med visst vetenskapligt stöd som många gillar.
1 gillning
Tack för snabbt svar! Ah låter smart med den fördelningen och rycka av plåstret och bara sälja av och göra om rätt
är dessutom sugen på att byta från SAVR till Avanza och samla allt på en plats. Känns som de billiga indexfonderna har samma avgift överallt vilket inte motiverar valet av SAVR längre, dvs jag måste ändå sälja av allt då man inte kan göra överföring… surt. Men då kan jag göra alla val på nytt 
Har du tips på någon annan bra Sverige indexfond? (Bara för att jämföra lite)
1 gillning
Jag gillar etf-en Xact Norden (inte den högutdelande, nej).
Det är de 50 största nordiska bolagen, stora ganska stabila företag.
Men det innebär att 20% av portföljen utgörs av NovoNordisk, vilket kan diskuteras vad gäller riskspridning.
Har man 5-15 % i denna etf och i övrigt har god riskspridning så tycker jag det är ok.
1 gillning
Ah håller med! Kikat på den också och noterade procenten. Gillar Novo då jag haft dom som kund inom diabetes-området men känns som det utgör aningen stor procent ja
tuff nöt att knäcka. Känner att jag vill göra bra stabila val nu som jag slipper röra i framtiden
1 gillning