Fonder till barn

Ett okej upplägg för fonder till barnen? Tips annars på vilka?

15 åringen:
60 % Swedbank Robur Räntefond Kort
40 % Swedbank Robur Access Global

10 åringen:
60 % Swedbank Robur Access Global
20 % Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
20 % Swedbank Robur Technology

9 åringen:
50 % Swedbank Robur Access Global
20 % Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
30 % Swedbank Robur Technology

Hade inte haft teknikfonden alls.

Vad är planen med pengarna? Varför räntefond hos 15-åringen?

Hade skrotat det här med räntefonder, eller minskat till typ 100 kr i räntefond bara för att visa pedagogiskt hur dåligt det presterar över tid.

1 gillning

Jag har själv separata kapitalförsäkringar till varje barn med ungefär samma fondfördelning i tech-, global- och sverigefonder. Hade jag gjort om det från början hade jag istället valt att ha ett gemensamt konto för att det ska bli rättvist givet skillnaden i ålder. Det finns en del skrivet om det, t ex här på RT: Sparar du på ett rättvist sätt till barnen?

5 gillningar

Hade själv slagit ihop alla sparanden till barnen i en och samma pott då det kan bli väldigt olika mängd pengar i slutet beroende på när investeringarna skett. Vi har 100% global index.

Finns mer information här: K46. 9 tips för att spara rätt och lätt till barn

5 gillningar

Även om 15 åringen ska få pengarna om 3 år så antar jag att fonderna ska fortsätta förvaltas . Den då 18åriga 15 åringen har förhoppningsvis ganska lång sparhorisont själv så ser ingen anledning att ha räntor. Snarare att de ska belånas med hävstång? :sweat_smile:

Vilka fonder rekommenderar ni? Är helt ny på sånt här.

242. Spara till barn och spara med barn Här är ett relevant poddavsnitt (avsnitt 242)

För fonder brukar Lysa, Opti, eller Avanza Auto rekommenderas som fondrobotar.

Vill du köpa fonder själv är RT-rekommendationen 80-100 % DNB global index och 0-20 % Plus Allabolag Sverige.

Eller motsvarande fonder hos just din bank, dvs merparten i global index och eventuellt en bit sverige :slight_smile:

Skulle Swedbank Robur Access Global räcka enbart och hur är Technology fonden?

Vi kör allt i Lysa Bred.

Ja. Bra och billig fond.

Riskfylld. Kan gå jättebra eller rakt åt pipsvängen. Jag skulle inte välja den.

2 gillningar