Hej allihopa!
Jag har i samband med min 22-årsdag fått samtliga pengar överförda till mig från en fond mina föräldrar startade när jag föddes. Det är för mig ganska mycket pengar och jag har lite frågor kring bästa sättet att gå till väga.
Tanken är att lägga in majoriteten på Indexfond (70-80%) Och sen lägga lite i aktier och något annat. Jag har redan cirka 30k i Länsförsäkringar Global Index och min största fråga är då om jag ska sprida ut lite mer och lägga dom här nya pengarna eller åtminstonde en del av dom nya i något annat, byta till typ DNB Global indeks eller lägga delar i en mer svensk index eller göra nåt helt annorlunda.
Eller är det bäst att lägga mina 70-80% I LF då jag redan har pengar där och därför kommer få högre avkastning.
Jag undrar OCKSÅ kring det här med en AI-bubbla. En stor del av t.ex. LF och DNB fondernas innehav är ju till stor del NVIDIA bland annat. Tror ni att det är en bubbla och är det isåfall bättre att vänta med att lägga in pengarna på en fond tills den har spruckit?
Har ni också nån snilleblixt kring vad man ska köpa i rena aktier just nu? Är som sagt en riktig noobie och är beredd på att det mesta jag lägger i aktier kan försvinna! Men hoppas såklart på vinst
Jag har alltså (enligt mig själv) en någorlunda bra idé kring vad jag ska göra men vill gärna ha så många olika perspektiv som möjligt!
En lekhink kan vara kul men du behöver själv fundera på vad som ska vara i den. Se till att begränsa så inte leker bort allt bara.
Lekhinken kommer såklart vara någorlunda rimlig, Jag har just nu lite i NVIDIA, AMD, Volvo etc och kommer nog fortsätta med det. Man skulle ju lagt i SAAB nu med bautadealen som kom men det är ju lätt att vara efterklok Brukar hålla koll på nyheterna lite och försöka gå efter det då jag inte brukar sälja och köpa superofta
Finns många trådar som handlar om home bias eller inte. Finns inget enkelt svar på den frågan. / Hade vi haft svar på det skulle livet vara enkelt. Generella svaret är att inte tajma marknaden för det mer eller mindre omöjligt.
Tar gärna emot ett komplicerat svar om tid finns! Fattar att det är svårt att svara på men har du en stark personlig åsikt lyssnar jag gärna! Tror du att det finns en bubbla? Jag känner ju själv att det lutar åt det, om man kollar på IT-bubblan och andra liknande händelser förut är det ju relativt snarlikt