Hej,
Jag undrar om banken får lov att ändra affärsdag för ett fondköp retroaktivt? Jag signerade köpordern med mitt bankid och fick direkt efter detta en affärsdag och giltighetstid för köpordern. Banken är mellanhand mellan mig och fondbolaget.
När pengarna drogs två dagar senare och jag fick fondandelarna hade plötsligt affärsdag och giltighetsdag ändrats till en för mig sämre kurs. Får banken/ fondbolaget i efterhand ändra affärsdag och därmed justera kursen för affären så att det gynnar dem/ fondbolaget?
De hade både min affärsdag och dagen efter att välja mellan eftersom de väntade två dagar med att ge andelarna trots att handel i fonden, både köp och sälj, utförs samma dag, och valde den för mig sämre kursen och gick in i min order och ändrade affärsdagen och giltighetsdagen till dagen efter.
Jag fick färre andelar än jag skulle ha fått om den affärsdag jag fick när jag lade ordern inte hade ändrats. Går det bara att i efterhand ändra i signerade avtal? Det står ingenting i ordern att affärsdag kan ändras.
Banken hävdar att eftersom det är en fond med utländska värdepapper som inte handlades den dagen då det var en helgdag i USA så kunde jag inte få köpa andelar i Global Index fonden till den dagens kurs.
Det låter märkligt. Fonden är ju svensk i ett svenskt fondbolag och auktoriserad i Sverige och inte handelsstoppad. Jag lade ordern en vanlig, aktiv svensk bankdag.
Om inte kursen uppdateras av fondbolaget så är det väl senaste kurs som gäller för min affärsdag, dvs den kurs som står när jag lägger ordern? Jag lade den tidigt på morgonen.
Tacksam för svar.