Fondköp Banken ändrar Affärsdagen

Hej,

Jag undrar om banken får lov att ändra affärsdag för ett fondköp retroaktivt? Jag signerade köpordern med mitt bankid och fick direkt efter detta en affärsdag och giltighetstid för köpordern. Banken är mellanhand mellan mig och fondbolaget.

När pengarna drogs två dagar senare och jag fick fondandelarna hade plötsligt affärsdag och giltighetsdag ändrats till en för mig sämre kurs. Får banken/ fondbolaget i efterhand ändra affärsdag och därmed justera kursen för affären så att det gynnar dem/ fondbolaget?

De hade både min affärsdag och dagen efter att välja mellan eftersom de väntade två dagar med att ge andelarna trots att handel i fonden, både köp och sälj, utförs samma dag, och valde den för mig sämre kursen och gick in i min order och ändrade affärsdagen och giltighetsdagen till dagen efter.

Jag fick färre andelar än jag skulle ha fått om den affärsdag jag fick när jag lade ordern inte hade ändrats. Går det bara att i efterhand ändra i signerade avtal? Det står ingenting i ordern att affärsdag kan ändras.

Banken hävdar att eftersom det är en fond med utländska värdepapper som inte handlades den dagen då det var en helgdag i USA så kunde jag inte få köpa andelar i Global Index fonden till den dagens kurs.

Det låter märkligt. Fonden är ju svensk i ett svenskt fondbolag och auktoriserad i Sverige och inte handelsstoppad. Jag lade ordern en vanlig, aktiv svensk bankdag.
Om inte kursen uppdateras av fondbolaget så är det väl senaste kurs som gäller för min affärsdag, dvs den kurs som står när jag lägger ordern? Jag lade den tidigt på morgonen.

Tacksam för svar.

1 gillning

Kursen för fonder sätts alltid efteråt. NAV är bara en indikation på vad fonden var värd senast men det är inte den kursen som du köper eller säljer andelar för. Anledningen är att ingen fondandelsägare får gynnas på de andras bekostnad. När du köper en andel i fonden så ska fonden investera pengarna i aktier. Du får den kurs som “dina” aktier köps för.

Om du vill veta exakt vilken kurs du handlar för så är det en ETF (“börshandlad fond”) som du ska titta på.

Swedbank har skrivit om det hela:

4 gillningar

Det besvarar ju inte riktigt frågan eftersom det fanns en giltighetstid och en affärsdag för ordern. Denna ändrades i efterhand - två dagar senare. Fondbolaget kände då alltså redan till båda kurserna eftersom de väntade två dagar innan de ändrade affärsdagen till en för dem mer fördelaktig kurs,

Frågan är om inte detta också är att betrakta som att sälja fondandelar till redan känd kurs,. dvs sen handel.

Enligt fondens egna regler säljs och köps andelarna samma dag som order läggs, normala svenska bankdagar, På så sätt vet inte fondbolaget vilken kurs det blir heller. Detta måste väl ändå gälla båda parter, att fondbolaget inte heller ska veta kursen de måste ge kunden?

Denna svenska fond var inte handelsstoppad den dagen jag lade ordern i god tro. De bör väl ha en skyldighet att administrera ordrar samma bankdag och följa sina egna handelsregler för fonden?

Jag kände inte alls till kursen jag skulle få eftersom det var en normal, öppen bankdag och jag får en affärsdag om samma dag, dvs.trodde jag att kursen skulle komma att sättas senare samma på min affärsdag som står i avtalet.

Fondbolaget/ banken väntade till sent två dagar efter giltighetstiden för ordern med att återkomma till mig och då göra ändringar i en befintlig order. Frågan är om de kan göra så, sälja till en för dem mer fördelaktig, känd kurs och gå in och ändra i efterhand affärsdag och giltighetstid för ordern två dagar senare.

Deras hänvisning till att fonden valde att inte uppdatera sin kurs är att den handlar med utländska aktier tycker jag inte håller.

I en globalfond som har aktier i många länder skulle det i så fall aldrig kunna gå att ge en affärsdag och giltighetstid på ordrar eftersom det alltid någonstans finns en helgdag som det då går att hänvisa till som ursäkt för att ligga på order och ge kunden en sämre kurs än avtalet anger, med hänvisning till helgdag i Taiwan, eller varsomhelst.

Är inte fonden handelsstoppad måste väl i så fall fondbolaget vara skyldiga att uppdatera kursen eller sälja till senaste kurs om de accepterar och tar emot fondordrarna? Annars kan ju fondbolagen sätta detta i system.

Nej så fungerar det inte. Det finns ingen “senaste kurs”.

Först ligger ordrar på in och utflöde med en given handelsdag.

Sen beräknas NAV för de ordrarna och de genomförs. Det finns alltså ingen “senaste kurs”. Det är bara historik på vad andra grupper av ordrar har fått.

1 gillning

Det skulle var bra om någon med kunskap i affärsjuridik kunde besvara frågan.

Och här har given handelsdag inte respekterats utan ändrats i ett av mig signerat avtal två dagar senare.

Har aldrig hört att du kan vara garanterad en viss affärsdag när du har lagt en order.

Inte ens om du har lagt ordern innan stopptid.

Fonder har inte alltid affärsdag även om det är vardag. Då får du först nästa affärsdag och det är inget du kan göra något åt.

Förmodligen tog det tid att få ordern och pengarna från banken (din order) till förvaltarbolaget. Därmed fick du den affärsdag då ordern kommit fram med. Oavsett vilken dag din order las.

1 gillning

Släpp detta! Att det tar ett par dagar att effektuera en order i en globalfond är en självklarhet. Det spelar ingen roll vilken bank som du använder.

3 gillningar

Nä, men ordern omfattas också av de villkor som du ingått med banken (till exempel villkor för fondkontot) och av fondens villkor. Det kan också finnas lagar som reglerar.

Men det är inte en scam. Det är inte banken som tar mellanskillnaden. Du har helt enkelt fått så många andelar som pengarna räckte till vid den tidpunkt som ordern blev avräknad.

2 gillningar