Någon som har koll på fondplacerarna?
Man betalar 1400 kr per år så skickar de ut vilka fonder de tycker man ska äga. Enligt bilden är deras resultat sedan starten 2014
Som lägst under Corona så var de ner 10% och det var i april månad.
Du kan nog gissa själv lika gärna. Sökte på det, ett litet företag som drivs utan några anställd, omsätter under 1 Msek årligen. Skulle inte betala en krona till dem.
Hej. Hittade denna frågan här på forumet. Skulle se om du är nöjd med Fondplacerarna? Och skulle du kunna rekommendera dem till andra som inte har så mycket koll på fonder för att få hjälp?
Om du inte har så bra koll på fonder så är bästa valet Ap7-Såfan i PPM. Det är generellt det bästa även för de som ändå har bra koll också. Billig, bred och bra. Enklare kan det inte bli.
Dock är frågan ej ställd om PPM eller ap7. Frågan var ställd till svenne om han själv är/var nöjd med tjänsten eller ej.
Gällande PPM skulle jag säga att om man inte ska göra något alls och endast ligga passiv bör man ha ap7 eller tex en annan indexfond med låg avgift. (Ap7 är vettig med sin hävstång långsiktigt)
Men önskar man vara mer aktiv och eftersträva en högre utveckling så gör man bättre val genom att ha så mycket löpande information som möjligt.
Fondplacerarna är en analystjänst med löpande information för fonder & placeringar oavsett sparande.
Där av frågan om han är nöjd eller ej.
Tyvärr är det många som väljer att kommentera olika saker utan att själv veta något om tjänsten eller testat den själva.
Med löpande information ökar möjligheterna att investera i rätt marknader vid potential för en uppgång? Samt med information kan man se när det är dags att sälja av.
Rapporter och analyser är aldrig 100% rätt i praktiken men till majoriteten har det i mitt fall visat sig att det är lönsamt att handla efter färska analyser och anpassa mina placeringar efter vad som händer.
Tex 2022: Om en aktör lyckades hjälpa kunder att öka kapitalet trots alla nedgångar på börsen skulle jag anse det är en bra tjänst.
Om du/ni handlar med fonder måste ni få er information någonstans? Annars investerar ni i blindo och bör lika gärna ligga i indexfonder.
Och när du skriver slå marknaden. Vilken marknad syftar du på då? Dj-world index
Bara för att chanserna ökar betyder det inte att man når över marknadsviktat index, i synnerhet inte riskjusterat.
Med marknadsviktat index ska här läsas som marknadsviktat på den marknaden man ser sina investeringar som potentiella. T.ex. om man bara kommet investera i Sverige, använd svenskt index. Kan man tänka sig fonder som kan ha (notera ordet kan) exponering mot någon global marknad, globalt marknadsviktat. Gör man faktortiltad exponering så måste du antingen riskjustera eller jämföra mot index med samma faktortilt (motsvarande risknivå).
Ingen av dessa jämförelser kan heller göras på rimliga tidshorisonter för utvärdering av ens egen kompetens, helt enkelt eftersom spridningen i resultat är för stor för att kunna visa signifikant överavkastning riskjusterat.
Precis som du skriver ökar möjligheterna för goda placeringar när man har tillgång till löpande information.
Antingen letar man själv eller köper man tjänster där man får informationen skickad till sig. Sen är det alltid upp till var och en att göra egna beslut på den informationen man har.
Tyvärr har ingen facit för vad som kommer ske. Dvs man kan aldrig garantera något. Men öka sina möjligheter är alltid en fördel.
Men med löpande information från oberoende källor kan man lättare anpassa sig efter händelser och framförallt hindra många nedgångar.
Dock är vi långt ifrån min fråga som var om personen som startade tråden varit nöjd med tjänsten eller ej.
Jag tolkar det som att trådstartaren inte har tjänsten. Utan att TS frågar precis samma sak som du, om någon använder och vad deras tankar kring tjänsten är.
Tycker du verkligen att det är en bra tjänst om någon har lyckas tajma börsen på 1 årssikt? Har du inte högre krav än så? Samtidigt som historisk avkastning säger inte så mycket om framtiden,ännu värre om det gäller bara 1 årssikt som kan betyda mycket tur och kortsiktigt lycka. . Själv skulle jag aldrig betala för sådana tjänster . 99% av det är det bara bortkastade pengar som gör tjänsteleverantören rik . Men om man tror på det är det fritt fram att testa,betala och se glad ut ,hoppas på det bästa.
Ne min fråga var riktad till den som startade tråden. Då jag utgår från att han använder eller har använt tjänsten och undrar om hans åsikt.
Om man ej använt analystjänster eller nyhetsbrev gällande placeringar så är det lätt att bara anta något. Men om man har provat något företag och sett vad som skett över lite längre tid (som här 2,5 år) så bör man ha en bra uppfattning.
Personligen tycker jag det är ett mycket bra val att ha så mycket information som möjligt när jag gör mina val och framförallt att få den skickad till mig istället för lägga ner timmar på leta.
Men har ej velat lägga ner mina personliga åsikter i frågan utan önskade svar från en som använt sig av tjänsten.
Fortfarande inte något som säger att möjligheterna som småsparare är större att slå index än att förlora relativt index justerat efter risk.
Du går in med antagandet att det är troligt att man som småsparare kan slå index (riskjusterat) genom att arbeta för det och samla information. Det är inte nödvändigtvis sant.
Att öka möjligheter innebär inte att man kommer över 50% chans att slå index som småsparare. Det är över 90% av småsparare som inte ens mäktar med att nå index riskjusterat.
Haha Ne 2022 var ett exempel som var i närtid och önskade det skulle ge en bättre bild av vad jag syftade på. Dvs om någon förser mig med fakta som hjälper mig hålla en stabil ökning över tid så ger det mig mer en någon som lyckas ett år när allt är guld och gröna skogar oavsett vart jag placerar.
Jag betalar många tjänster för analyser och information
Jag gissar att alla här betalar någon källa för ha tillgång till information. Bara negativt inställda till denna källan från olika antaganden utan grund.
Jag betalal min LF Global index 0,22% i total avg varje år. Det är det jag betalar och skiter i all information annars oberoende om det är gratis eller kostar pengar.
100% global indexfond i alla Isk långsiktigt
Marknadstajmning låter jag till de som spelar på börsen
”Du går in med antagandet att det är troligt att man som småsparare kan slå index (riskjusterat) genom att arbeta för det och samla information. Det är inte nödvändigtvis sant.”
Det är inte omöjligt heller. (Jag har själv 12 av 14 år aktiva slagit index med min portfölj.)
Helt genom anpassa mina fonder efter vad som sker.
Ingen kan garantera något och bara för man har lyckats tidigare är det ingen garanti för framtiden.
Det finns extremt mycket olika fonder och marknader att placera i. Och alla går olika bra i olika tider. Och det jag påpekar är att möjligheten att hitta de marknaderna och anpassa sin portfölj ökar när man har löpande information.
Har man inte intresse eller tid o leta information och analyser är det bättre och bara ligga passiv i en indexfond.
Jag ”spelar” på börsen. Dock privat är det större delen daytrade i olika cert (oftast index eller råvaror).
Men för pension och mina barn är det fonder!
Ne nu binäriserar du. Det är inte troligt bara för att det är möjligt.
Jag påstår att du inte har visat något stöd för att det är troligt att en småsparare kan aktivt investera sig till via fondval till att slå index riskjusterat.
Möjligt inte samma sak som troligt.
Det är möjligt att vinna på lotto, men sannolikheten är löjligt liten.
Måste säga tack för du fick min tid att gå denna kväll
Med tanke på att du hela tiden skriver att det inte skulle vara troligt visar fortfarande på att det går men du tror ej att någon kan ta information och anpassa sig efter den.
Jag förstår inte vad som ska bevisas? Jag ställde en fråga till en person som skapade tråden och fick svar från många andra om helt andra saker.
Ha löpande tillgång till information för att sprida risker och anpassa sig efter händelser har givit mig mina resultat på mina placeringar. (Jag är extremt nöjd med mina resultat då jag slagit mina mål)
Ligga passiv och köra på ditt spår har givit dig dina (om du nu placerar som du skriver)
Förhoppningsvis är du nöjd med dina.