Fondportfölj tankar

Hejsan, är ganska ny och orutinerad på börsen men jag har sedan en tid tillbaka månadssparat i en portfölj bestående av:
LF Global indexnära, 50%
Spiltan aktiefond investmentbolag 25%
AMF aktiefond småbolag 15%
AMF aktiefond Europa 10%

Jag funderar på att ta in en enkel billig svensk indexfond också typ avanza Sverige för att få maximal exponering i Sverige också, spiltan gör ju bara investmentbolag och AMF sme bolag. funderar också på eventuellt skippa AMF Europa då LF har ca 17% exponering mot Europa.

Blir det för mycket kaka på kaka med AMF småbolag, spiltan aktiefond investmentbolag och typ Avanza Sverige eller liknande svensk indexfond?

Skriv ditt resonemang bakom varje fondval.
Är intresserad utav att veta :slight_smile:

Ja alltså LF global pga får bred exponering globalt med fokus på USA och teknik. Tänkte att man alltid hör ha en global index i portföljen.

Spiltan för att jag vill ha de största investmentbolagen i sverige utan att köpa enskilda aktier

AMF småbolag för att den historiskt har presterat bra över tid och har fått bra rekommendationer

Amf Europa just för att få exponering även för Europa och främst Frankrike Tyskland.

AMF småbolag, visst men det är ju bara svenska bolag ca 98%.
Så man får inte den exponeringen mot europa med en global fond?

Låt mig göra matten, Vi säger att LF global består av 1% svenska bolag, Spiltan aktiefond investmentbolag är 95%, dvs Sverige står för 24,8%, AMF Europa 3.24% Sverige.

Jag skulle välja en av modellportföljerna om jag var dig, eller bara köra på Lysa eller snarlik tjänst.

Hmm okej, men är det dumt att ha amf småbolag spiltan investmentbolag OCH avanza zero i en och samma portfölj? Anledningen till att jag vill ha avanza zero är för att komma åt storbolagsindexet.

Hej!

Gällande exponeringen mot Sverige är ett tips att kolla in Plus Alla bolag. På Avanza har den en total avgift på 0.22%. Den investerar i samtliga noterade bolag (över 300) på Stockholmsbörsen. Den täcker därmed in stora, medelstora och små bolag.

1 gillning