Fondrobot vs enskild fond | Feedback på artikeln

Men det här handlar ju om de som läst @janbolmeson artikel. Ska jag välja rätt lösning själv eller rätt lösning robot. Då går man ju inte till banken och gör tvärt om :upside_down_face:

Sen, hur många går till banken? De allra flesta under typ 70 startar ju konto och väljer fonder digitalt :sweat_smile:

Sedan undrar jag om inte den som väljer fel fond lika gärna kan välja fel robot?

4 gillningar

”Men roboten på Facebook sa ju att jag skulle swisha allt till en Igor” :sweat_smile:

1 gillning

Fast opti har bra podd och inte överdrivet mycket home bias (för svenska kunder). :wink:

1 gillning

Ok då gör jag det :zany_face:

Jag tyckte bara att Jans liknelse med val av resa var missvisande och att så jädrans svårt är det inte att välja en fond på ett konto på sin bank.

Robot är såklart ett alternativ för många. Minus Igor då. Jag säger inte att robot är fel.

Problemet jag har med att göra det ena alternativet att låta svårare än vad det är, det är just risken att en del aldrig börjar spara.

Så my 10 cents

3 gillningar

Varför just 1000kr? Podden är gratis på spotify. :thinking:

Men som sagt, är man nybörjare, så har en fondrobot troligen en högre tröskel än att leta upp en billig och bra globalfond hos sin bank. Banken har också ett bättre pris, speciellt om man ska köra med 100% aktier.

1 gillning

Jag tänker lite såhär:

• Valet står inte mellan fondrobot och global aktieindexfond (för att kunna följa forskningen).

• Det är inte svårt att välja en billig global aktieindexfond hos sin befintliga huvudbank. Bankerna har kundtjänst som kan hjälpa till vid ett tydligt önskemål.

(Om det ändå upplevs svårt kanske RT kan underlätta genom att presentera ett ok fondval per bank och fomulera en standarfras som kan användas i kontakt med kundtjänst. Typ “Jag önskar hjälp att sätta upp ett ISK med månadssparande i fonden X”.)

• Det är minst lika svårt att välja mellan olika fondrobotar som mellan olika globalfonder på sin bank. (Ska du tex ha homebias eller ej, råvaror eller ej?)

• Fondavgiften är viktig.

• Att komma igång är viktigt.

2 gillningar

Instämmer till fullo. Många gånger har jag märkt att vänner och bekanta som frågar mig om råd kring sparande uppfattar startande av ett konto hos en nätmäklare som ett stort och farligt steg. I vissa av dessa fall har det dock varit relativt enkelt att guida personen till att starta ett ISK hos sin storbank sedan 30 år, och där hjälpa till att dra igång ett månatligt sparande till en global indexfond.

Rent praktiskt är det också väldigt enkelt då personen känner ett lägre motstånd och tröskel att göra saker i sin befintliga bankapp/webb. De flesta storbanker har numera rimligt valbara fonder till rimliga priser, se bara listan över bästa fond per bank på Rikatillsammans-sajten.

4 gillningar

Fokus bör ligga på detta, men som vanligt, det är inte lätt. Det behöver finnas en vilja och en nyfikenhet kring investerande för att få igång någon att börja spara och investera. Än så länge har jag inte lyckats i min bekantskapskrets.

Men fick i alla fall mamma att lägga 1000kr i en global indexfond. :wink:

3 gillningar

Finns redan en ”motsvarande Lysa” portfölj för en mängd banker. Hittar dock inte tråden tack vara den eminenta sökfunktionen :joy::roll_eyes:

2 gillningar

Hej,

Jag har själv inte testat fondrobot än. Men vad jag förstår av artikeln ombalanserar en fondrobot för att hålla en viss procent räntebärande. I min värld utan fondrobot är det mer naturligt att hålla ett visst _belopp_ i räntebärande. Detta belopp står i relation till möjliga utgifter inom en kortare sparhorisont än aktier. Möjligtvis blandar jag ihop buffer och sparande.

Var tydlig med nackdelarna och krydda inte fördelarna. Var speciellt noggrann med argumenten kring home bias och valutarisk. Annars ok. Fokusera på värdepapperslån.

Ja, för de flesta är det nog så, fast det beror på vilken bank man har. Min huvudbank erbjuder till exempel både en robot och vanliga fonder, så då kanske tröskeln är mindre för roboten. Dock får man betala 0,75 % per år för att den roboten ska välja fonder åt en.

1 gillning