Det gör mig alldeles bestört, arg och besviken att läsa att mitt sparande gått till det vi ser idag av urskillningslöst våld och folkfördrivning, också känt som folkmord och etnisk rensning.
När man sett spädbarnskroppar delade i två delar och spädbarn som förlorat alla lemmar av israeliska angrepp och inser att man äger en del av de bolag som bidrar till detta så får det en att inte vilja ha något annat än etiska fonder. Det går inte att blunda längre.
Jag ska under dagen flytta mina fonder och har därför två frågor.
Finns det etiska fonder som gör bra resultat?
Kan man som fondägare ha en reel påverkan på fonderna man äger och hur dem arbetar med ESG (environmental, social and governance) frågor?
Det är helt oförsvarbart! Jag har lagt in säljordrar på mina samtliga innehav nu under morgonen. Tjänsten fungerar bra tekniskt men de måste kunna ha bättre kontroll på vad mina pengar investeras i.
Det borde inte komma som en överraskning att en fond som försöker vara så bred som möjligt och investera i så många bolag som möjligt, också investerar i bolag som sysslar med militärindustri. Det verkar ju som att Lysa Hållbar inte har detta innehav så det kan man ju välja istället.
Det stör öppet om att fonden investerar i militär kontraktering, kontroversiella vapen, och handeldvapen här. Det är något du själv kan kontrollera, vet inte vem du tycker ska “kontrollera” vad fonden investerar i.
En indexfond utan exkluderingar kommer innehålla de aktier som indexet innehåller. Det är alltså inte så att någon förvaltare sitter och väljer ut investeringar. Att förvaltarna inte har “kontroll” över vad pengarna investeras i är helt avsiktligt och en del av konceptet.
Tror man inte på detta koncept så bör man förstås välja andra alternativ.
Det verkar stämma att Lysa Hållbar inte har dessa innehav. Så det är en storm i ett vattenglas. Lysa Bred försöker äga hela marknaden så det är en kvalitetsstämpel att de inte väljer bort försvarsaktier. Medan Lysa Hållbar med ESG-profil väljer bort, vilket är en kvalitetsstämpel för den inriktningen.
Jag känner precis som du. Det är fruktansvärt att inse att våra sparpengar kan bidra till något så omänskligt som det vi ser just nu. Jag hade också Lysa Hållbar men efter allt som kommit fram vill jag inte spara där längre. Jag kan inte stå bakom ett bolag som kopplas till folkmord och etnisk rensning.
Det är naivt att tro att världen kan vara helt utan militärindustri, men den måste vara hårt reglerad av internationell lag. Bredd i fonder är bra för riskspridning, men det får aldrig innebära att man investerar i bolag som bidrar till folkmord eller övergrepp mot civila.
Lysa erbjuder passiva indexfonder, vilket innebär att målet är att följa en sammansättning av bolag som bestäms av en indexleverantör. För Lysa är det den tyska leverantören Solactive som tar fram dessa index.
Dessa fonder sätts sedan samman i två olika investeringsfokus som kunderna väljer mellan: Lysa Hållbar och Lysa Bred
Lysa Hållbar har ett tydligt fokus på miljömässiga och sociala aspekter samt god bolagsstyrning (ESG) och består av omkring 1 000 bolag världen över. I Lysa Hållbar ingår fonden Lysa Global Equity Focus, som följer Solactive ISS ESG Filtered Developed Markets PAB SEK Index NTR. I detta index finns inte Elbit med – vilket innebär att bolaget inte förekommer i det hållbara investeringsfokuset.
Lysa Bred har som fokus att sprida risken så brett som möjligt och investerar i omkring 7 000 bolag världen över för en större diversifiering. I Lysa Bred ingår flera aktieindexfonder, bland annat fonden Lysa Global Equity Broad, som följer indexet Solactive GBS Developed Markets Large & Mid Cap Index NTR. I detta index utgör Elbit ca 0,016 %, motsvarande ungefär 3 miljoner kronor av fondens totala värde om 18 700 miljoner. Solactive screenar i detta index bort bolag som är upptagna på sanktionslistor.
Det där svaret gör mig faktiskt ännu mer besviken. Att gömma sig bakom indexleverantören eller säga att det ”bara” är 0,016 % är inget försvar det är ett sätt att normalisera det. Det handlar inte om promille, det handlar om principer. Bredd i en fond kan aldrig vara en ursäkt för att stödja bolag kopplade till folkmord.
Känns bra och tryggt för mig som kund att ni inte ger efter för SVT och dess journalister. Stå på er! Movestic gjorde ju inte det och Lysa verkar vara det ända ESG fria alternativet i Sverige.