Sedan jag började spara i fonder i våras har jag nu fått för många fonder. Jag behöver därför tips på vilka jag kan rensa bort/behålla i mitt “fondträsk”: Spiltan investmentbolag, Länsförsäkringar Global Indexnära, Länsförsäkringar Sverige Indexnära, AMF Aktiefond Global (borde ryka?),Avanza Global och order på AMF småbolag. Med andra ord har jag 5-6 fonder, vilket blir rörigt - vilka (ca tre?) kan jag behålla? För många med global inriktning? Finns bättre alternativ än nuvarande fonder? Har även Lysa.
Allt jag har att anmärka på är att du har 3 olika globalfonder, känns lite onödigt. Behåll antingen avanza global eller indexnära. Spelar ingen roll vilken egentligen. Spiltan investmentbolag amf småbolag och en indexfond räcker långt. Personligen har jag både plus fastigheter och hälsovård också. Men har mindre kapital i dess pga risken
Alla fonder du nämner är i mitt tycke finfina fonder som jag själv ägt under året.
gällande globalfonder så tycker jag att det räcker med 1-2 st (om du vill följa olika globalindex). LF global indexnära och SPP Aktiefond Global A följer olika globalindex och är ett bra val
gällande AMF-småbolag och spiltant investment. Dessa är mina favoritfonder i Sverige och har i år bidraget till min fina avkastning (36%). AMF småbolag är väldigt billig för att vara en aktivt förvaltad fond. Ser inget problem att behålla dessa förutsatt att det handlar om en mindre del av portföljen, kanske 5% per fond, givet den höga risken med dessa två fonder
själv har jag bantat ned till en fond LF global indexnära Det återstår att se om det var ett klokt val eller om t ex Sverige kommer överträffa globalindex
Nej
Ett sådant råd ökar risken flerfaldigt för en som vill bygga en portfölj med globala indexfonder etc. och inget jag skulle rekommendera.
Speciellt inte ett så vagt råd som “investmentbolag”
Obrigado kallar det ju själv för fondträsk.
Han vet kanske inte vad investmentbolag är för något men då uppmanar jag honom att läsa på om det och sedan välja ut fyra av de mest kända investmentbolagen, spara kontinuerligt i dom i ur och skur, sedan är han hemma.
Risken ökar flerfaldigt skriver du, är inte det att ta till brösttoner?
Min kommentar kommer från att du endast skrev “investmentbolag” och inte gav mer info typ “läs in dig, välj ut X st bolag med diversifierade strategier” eller något liknande och du säger inget om varför investmentbolag skulle vara bättre än en indexfond eller branschfond etc…
Nja, jag väntar respons från honom själv. Jag vill att han ska tänka, jaha investmentbolag är det bättre än fonder? Varför det? Varför inte? Allt kan man inte få serverat på silverfat. Förmodligen har han hört talas om investmentbolag och vet kanske tom. vad det är för något.
Jag skulle möjligen kunnat skriva “svenska investmentbolag” istället för “investmentbolag” men det är underförstått när man är nybörjare, att det var svenska investmentbolag jag åsyftade.
Så, jag vet inte, jag skulle gissa att risken ökar mikroskopiskt. Men jag kan ha fel, det har jag haft förr.
När jag hör investmentbolag tänker jag framförallt på Investor och liknande aktörer, men för en nybörjare som mig skulle det även kunna tolkas som “Spiltan aktiefond investmentbolag”.
Mina funderingar kvarstår då jag har Spiltan investmentbolag, Länsförsäkringar Global Indexnära, Länsförsäkringar Sverige Indexnära ,Avanza Global och AMF småbolag - om det är för många fonder. Anledningen till att jag kallat det för “fondträsk” är att det lätt blir som med smågodis att man plockar på sig för mycket.