Håller fullständigt med men tror tyvärr det är ganska vanligt att det är en i hushållet som ”håller i ratten och styr” även om den andra är informerad och insatt.
Dagens digitala värld ställer ju också till det när det inte dyker upp något brev i postlådan.
Vet inte hur många som kommer åt sin partners mail, kivra, konton, lösenord på telefonen, tum/ögon igenkänning på telefonen, inloggningsuppgifter som kräver Bank-id.
Säg att min fru får en stroke. Hur kommer jag t ex åt allt som kräver inloggning via hennes bank-id för att lösa🤔
Min mor som är 82 vägrar bank-id pga rädsla för bedragare och låter min far sköta allt via sitt bank-id eller att hon åker in till bankkontoret.
@janbolmeson har du hört några tips här förutom att ha egna separata konton osv? Men hur gör man med alla löpande abonnemang och liknande osv?
Framtidsfullmakt? Fungerar bäst på Nordea som kan hantera den. Övriga banker kräver att du skickar rekbrev varje gång den ska användas (skämtar inte). Ett tips är att skriva flera framtidsfullmakter.
Allt det där är väl egentligen inte tillåtet, om man ska vara riktigt noga? Vill man sköta någon annans ekonomi krävs väl någon form av fullmakt? Nu fungerar det ju ofta inte riktigt så i praktiken, men vill bara lyfta frågan.
Här hemma är det jag som sköter ekonomin, men har även försökt lära min fru hur det funkar med räkningar och annat och hur vår ekonomi och lån ser ut. Kanske fastnar 20% av det jag berättar.
Skulle jag få en stroke får väl banken hjälpa till med allt som är kopplat till mig, efakturor som ska godkännas etc. Min fru känner inte till mina inloggnngsuppgifter till banken, avanza etc. Det mesta sköts automatiskt, men viss handpåläggning finns för räkningar som kommer månadsvis via epost, t.ex. fritids-avgiften.