Föra över pengar från Kina till Sverige - några tips eller erfarenheter?

Hej, alla snälla och kunniga! Jag har en fråga och är mycket tacksam om kan få lite tips och råd.

Har sålt en egen lägenhet i kina och nu vill jag flytta de pengarna till Sverige. Kan man bara skicka pengarna från bank i kina till min bank i Sverige? Pengarna är skattat i kina redan . Finns något tak för hur mycket man får föra över åt gången eller något annat måste jag tänka på ?

Tusen tack på förhand!
Sara

2 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Det finns nog de med bättre koll på transaktionstips, men jag vill mest tipsa om att ha glasklart på pränt varifrån pengarna kommer så att du 1. -får hit dem, 2. -slipper få kontot låst & 3. -kan använda dem här.

2 gillningar

Har bott i Kina och överfört pengar men inte i de summorna som detta kan handla om.

Kinesiska banken behöver säkert en drös med dokument för att göra transaktionen. Så var det för oss även för mindre summor. Kolla upp det.

På svenska sidan så hade jag pratat med banken och tagit reda på vad de kräver och om man kan göra något för att förbereda så de vet vad det är för pengar som kommer.

I övrigt så bör du behålla alla dokument för transaktionen lär rapporteras till Skatteverket. De kan då begära att du ska uppvisa dokumenten som visar att pengarna är legit och skattade i kina. Kan vara bra att stämma av med Skatteverket också. Vi har varit förberedda på att bli granskade vid hemflytt några gånger men det har aldrig behövts. Men better safe than sorry.

Gör man allt legalt och är transparent samt ser till att man har rätt dokument så ska det fungera fint.

Lycka till :grinning:

4 gillningar

Det här är så underskattat - att faktiskt prata med folk, t.ex. banken i förväg, ge en headsup för att sedan kunna hänvisa till det vid senare tillfälle.

6 gillningar

Tusen tack för råd .

1 gillning

Nu har jag pratat med min ban. Det är bara spara och visa försäljningsekontrak. Kan visa varifrån pengarna kommer i från. :+1:

1 gillning