Min fru har sålt sin lägenhet (condo) i Filippinerna, men har nyligen flyttat tillbaka till Sverige och vill nu flytta hit pengarna. Finns det någon som har erfarenhet av att flytta större summor pengar från Sydost Asien till Sverige, och isf har ni några rekommendationer på det smidigaste och mest prisvärda sättet att göra detta på?
Jag hade frågat på banken helt enkelt. Ni vill ju slippa strul längs vägen och prioritera att få in pengarna på rätt sätt då det kommer att underlätta när de ska användas här.
För oss gick det bra med vanlig banköverföring via IBAN nummer men då var det bara runt 100 ksek som vi skickade. Bara blivit ett par samtal med banken vid årliga kontroll av pengatvätt kring varför vi anger att det kan hända i deras frågesamling men aldrig varit något värre.
Om högre summor kan det vara bra att meddela banken så du slipper utredning om pengatvätt.
Ps, om ni även vill skicka möbler, minnessaker eller liknande från Filippinerna till Sverige så är det bara tullfritt under en begränsad tid efter flytten. Vi missade denna tid så vi kommer behöva betala tull när vi väl skickar godset.
Filippinerna är lite speciellt pga unik banksekretess.
Du får göra en “vanlig” banköverföring då i princip alla billigare tjänster som tex Wise inte funkar från Filippinerna.
Banken i Filippinerna vill sannolikt ha en del dokumentation för överföringen beroende på belopp. Ofta funkar betalningar upp till USD$10,000 utan dokumentation.
Förde precis över från Thailand till Sverige (har också sålt lägenheter) och var orolig för att få pengarna frysta efter att ha hört diverse mardrömshistorier och också fått pengar frysta av ICA Banken tidigare. Kollade först med Avanza och de var inte alls sugna på att hjälpa till, kollade sedan med Skandiabanken och de sa att jag var välkommen att föra över men att de inte kunde ge något förhandsbesked. Kollade då motvilligt med ICA Banken och till min förvåning så var de väldigt hjälpsamma och efter att jag skickat dem diverse dokument så sa de ok och jag förde över pengarna och har inte haft några problem.
Här kommer en liten updatering som kanske kan hjälpa någon annan i framtiden.
Det går att föra över till Sverige från Filippinerna till Nordea, men dokumentation ska skickas in i förväg ex. ett säljkontrakt för att göra hela proceduren smidigare.
Man kan skicka Filipinska pesos till Sverige direkt istället för att växla till dollar eller euro som sedan växlas till SEK. Vilket är smidigt och sparar in några kr i forex växling hit och dit. Uppdatering följer när överföringen är gjord. Tack för allas svar!
Kolla det där med att skicka PHP utan att gå via USD en extra gång. Svenska banker har ofta riktigt dåliga kursen i de mindre använda valutorna. Kan bli uppåt 10% när de PHP du skickade ska växlas in då de når din svenska bank. Det kan mycket väl bli mycket billigare att först växla PHPUSD, skicka USD som sen växlas in till SEK.
Ett alternativ som kan vara värt att kolla upp är att växla till bitcoin, sen skicka till en exchange som kan växla tillbaks euro eller krona och föra över till din bank.
Du kommer säkert behöva kunna stärka inkomsten för banken oavsett, men själva överföringen bör gå på 10-20 minuter och kosta 80 kr eller så, beroende på den rörliga transaktionsavgiften.
Helt överlägset internationella banköverföringar, och mycket mindre som kan gå fel.