Ok att låta min mamma öppna konto åt mig?

• Uppdatering! Nu har det löst sig, det är inte alla banker som har samma regler, så förhoppningsvis kan jag öppna konto i eget namn ändå tillslut, via Ikano! *

Hej! Sprillans ny på forumet, men har det senaste året lyssnat mycket på podden - och efter 32 år i livet har jag nu för första gången en (någorlunda) plan över min framtida ekonomi. Början till en iallafall.

Jag har för tillfället 100 000 som jag satt undan till kontantinsats för framtida husköp i Sverige (tidigast om 3-4 år). Dessa sitter på ett sparkonto på Swedbank. Tanken är att jag ska fortsätta månadsspara till detta under tiden. Tänkte att jag skulle flytta till Lunar eller Klarna pga räntan - MEN det stora problemet är nu att jag och familjen i slutet av juli flyttade utomlands (till Kina), och både Klarna och Lunar kräver att man ska vara folkbokförd i Sverige.

Det jag undrar nu är om det är dumt av mig att låta min mamma (eller annan familjemedlem i Sverige) öppna ett konto i sitt namn, och att jag sedan för över pengar till det kontot, och helt enkelt plockar ut det när det är dags. Men ska det skattas på räntan? Och blir det då svårt om personen har flera egna konton i samma bank?

Tacksam för all hjälp! Svårt att tänka själv, och har inte många att vända mig till.

(har redigerat rubrik och samt förtydligat att vi flyttat till just Kina)

2 gillningar

Varför ska du spara i ett land du inte bor? Kommer bara bli stökigt med skatterapportering etc.

Öppna ett konto i ditt nya land istället.

Några anledningar till varför jag sparar i Sverige:

• Vi får max föra ut 100 000 kr från detta landet (Kina) per år.
  • Vi kommer röra oss fram och tillbaka mellan båda länderna mycket (när det öppnat upp lite då vill säga…) och tycker därför att det är väldigt praktiskt att ha “två ekonomier i gång samtidigt”, en som är svensk och en som är kinesisk.
  • Min firma är svensk och registrerad i Sverige, jag har alltså all min inkomst i Sverige. Jag planerar inte att öppna företag i Kina.

Vi sparar i Kina också, men då med tanke på framtida kostnader här. Min man är kines, har sitt företag i Kina, och alla sina inkomster här.

2 gillningar

Aha då fattar jag. Kina är lite mer komplicerat än ex Danmark eller Tyskland :slight_smile:

1 gillning

欢迎光临!

Jag skulle försöka hålla allt i ditt namn. Om inte, skriv definitivt i ett kontrakt att du lånar ut dessa pengar till din mamma. Du kan få låneräntan att vara densamma som den ränta bankkontot ger dig.

Kan man öppna ett SBAB-sparkonto i ditt namn? Ikano Bank?

Om ditt företag är registrerat i Sverige, kanske behålla pengarna i företaget?

1 gillning

Har precis pratat med Ikano! Det var lite struligt, och jag kan inte registrera konto online - men tydligen kan jag skicka in papper, kommer bara att ta lite extra tid! Är högre ränta än Lunar dessutom, och kan ju lika gärna låsa dem också, iallafall något år. När de första bankerna jag kontaktade inte kunde fixa det så tappade jag hoppet lite. Men man lever och lär! 谢谢!

没关系!

Handelsbanken har högre fastränta än Ikano för >2 är.