” ¹ En betalningstransaktion i svenska kronor till en betalningsmottagare inom EES (EU-länder, Norge, Island, Liechtenstein och Storbritannien) betraktas som en EU-reglerad betalning om IBAN-nummer och BIC-kod är korrekta och betalningsmottagaren och avsändaren betalar sina respektive bankkostnader (SHARE). En EU-reglerad betalning har samma pris som en SEPA-betalning”
Kolla bara att de tär SEK som skickas och inte EUR. Växlar din vanliga bank över till EUR får du antagligen en dålig kurs.
Så är det iallafall med Skandiabanken. De tar till synes ingen avgift för överföringen men spreaden på valutaväxlingen är hela 1.5%.
Jag använder mitt VISA-kort för insättningar till Revolut istället.
SEB har avistakurs. Jag har kollat på mina överföringar och den ligger väldigt nära den kurs som visas på di.se. Hade det varit 1 % såread så hade det legat minst 10 öre högre.
Vilket visakort har du som inte har spread? Dessutom är det flera kort som betraktar Revolut som kontantuttag med särskilda avgifter.
Banköverföring från Swedbank i SEK till Revolut är alltså gratis?
Sedan använde jag Revolut kortet i paypal för att föra över till kraken, fungerade bra, men en avgift. Antar att banköverföring från Revolut i EUR till kraken är billigast?
De är väl till och med gratis? Står väl avgifter när du skapar överföringen.
Går dessutom på någon minut till skillnad från dagar som hos svenska banker
Sant haha. Fick inte till överföringen från Revolut till kraken.
När jag väljer ny mottagare på Revolut, ska jag välja bankmottagsre eller kryptoplånbok?
Om jag väljer tex bankmottagare så ska detta fyllas i:
Land för mottagares bank:
Valuta
IBAN
För-efternamn
E-post osv
Vilket land ska jag välja för kraken? Jag valde Storbritannien fyllde i IBAN för och efternamn, men jag fick bara tillbaka pengarna.
På kraken går jag in på Add deposit method, väljer Clear junction SEPA.
Sedan får jag massa information som Bank name, company adress, bankadress, IBAN (vilket jag antar är min IBAN?, och BIC.
Det jag gjorde var att kopiera IBAN klistra in i Revolut, valde Storbritannien som land, mitt för-efternamn och e-post. Men det fungerade inte? Behöver Revolut mer information från mig?
Fick du med din referenskod? Jag använder själv Revolut för att göra överföringar till just Kraken och du ska få all information av Kraken när du väljer att göra en SEPA överföring som du mer eller mindre bara behöver kopiera in.
Lägg till mottagaren som en internationell betalning så får du även möjlighet att slänga in referenskoden.
Ska säga att jag faktiskt är osäker på hur jag gjorde, varje gång jag gör en överföring så ligger den redan sparad som en mottagare så jag behöver aldrig göra om processen.
Vad jag kunnat se är att internationell överföring/“Skicka internationellt” är det enda som tillåter mig att fylla i min referenskod och ändrar jag valutan till Euro (från brittisk pund som den är förinställt på efter mottagarland) så tycks det även bli avgiftsfritt. Jag får också upp IBAN.
Ja och sedan vilket land? Verkar finnas både Storbritannien alltså GP i IBAN nummer och även Liechtenstein. Är det Liechtenstein man ska använda som land? Och antar att man väljer euro?
Sedan fyller jag i mitt för och efternamn och e-post? Tycker jag gjorde så fast valde Storbritannien då det fanns IBAN nummer för det på kraken.
Jag har funderat på det här med Revolut och överföringar. Idag har jag Preem-kortet som fungerar att föra över till Revolut med. Dock är jag orolig för att en mer systematisk användning skulle trigga igång avgifter och kanske att kortet spärras för denna användning. Jag tror därför att det klokaste vore att skaffa ett debet-kort som jag använder som “matarkort” till Revolut. Jag ska alltså mest använda kortet till just detta och inget mer.
Mitt förslag på kort för detta ändamål är Norwegian-kortet som är gratis och även ger gratis uttag i bankomat i Sverige. För användning utomlands är kortet inte lämpligt eftersom det har valutapåslag. Det är överlag ett vettigt kort. Finns det andra kort som skulle fungera för samma ändamål, som ger någon mer eller annan typ av fördel, som vore värt att överväga som alternativ.
En viktig poäng med att ha ett särskilt matarkort för Revolut är att mina ordinarie kreditkort inte skulle belastas. Jag använder idag kreditkort för att ta ut kontanter, en större summa varje månad. Jag toppar upp kortet efter lön och gör uttaget direkt sedan. Med ett separat kort som inte har någon utnyttjad kredit skulle jag inte längre behöva toppa upp kortet. Där skulle det räcka med att sätta in det belopp jag effektivt vill använda. Det skulle inte behövas att jag samtidigt betalar av aktuell skuld i förtid.
Norwegiankortet är inte ett debetkort. Det är ett kreditkort. Och för överföringar till Revolut gäller det att kolla så att det inte klassas som kontantuttag. Då börjar ränta debiteras från dag 0 om jag minns rätt.