Föräldraledighet för polis och sjuksköterska

Hej, vi behöver era goda råd och tankar.
Jag studerar till polis (fullt CSN nu) och min gravida sambo jobbar heltid som timanställd SSK på kommun med kontrakt till årsskiftet. Vi har beräknad barnfödsel nu i april 2025 och jag går ut som aspirant i sommar fram tills årsskiftet nästan. Därefter får jag jobb som polis och ”riktig” lön.

Vet någon om aspirantlönen kommer bli min nya SGI eller är den skyddad från tidigare jobb?

Har ni tips på hur vi ska tänka kring föräldraledighet?

Hur bör vi tänka kring att försöka få förskoleplats i april kontra att vänta till terminsstart i augusti 2026?

Vår grundtanke är att min sambo tar ut föräldraledighet först, hur hade ni lagt upp de dagarna? (Hon har föräldralön utöver föräldrapenning).

Om någon annan skulle vara intresserad så har jag i samtal med FK fått veta att aspiranttjänstgöring, även om det från polismyndigheten ses som utbildning, räknas som en anställning.

Detta innebär att under min aspirant så kommer min SGI inte baseras på min tidigare lön längre utan på de 23 000 som är aspirantlönen. Skulle jag sen söka föräldraledighet efter aspiranten då jag börjat en tillsvidareanställning som polis så kommer min föräldrapenning baseras på det jag får i lön då. Dock kommer min SGI att baseras på aspirantersättningen tills jag jobbat som polis i 6mån.

Tar jag ut föräldraledighet när jag börjat min anställning så kan jag ta ut nån vecka då och då, men får inte bryta med en hel månad. Det är okej att ta 2-3 veckor per månad men 4v så kommer föräldrapenningen inte baseras på min lön utan istället på min SGI. Det mest ekonomiska är om jag tar 2-3 veckor varje månad om jag vill vara föräldraledig, annars kommer det baseras på min SGI senaste halvåret istället för min nuvarande lön.