Föräldraledighet för polis och sjuksköterska

Hej, vi behöver era goda råd och tankar.
Jag studerar till polis (fullt CSN nu) och min gravida sambo jobbar heltid som timanställd SSK på kommun med kontrakt till årsskiftet. Vi har beräknad barnfödsel nu i april 2025 och jag går ut som aspirant i sommar fram tills årsskiftet nästan. Därefter får jag jobb som polis och ”riktig” lön.

Vet någon om aspirantlönen kommer bli min nya SGI eller är den skyddad från tidigare jobb?

Har ni tips på hur vi ska tänka kring föräldraledighet?

Hur bör vi tänka kring att försöka få förskoleplats i april kontra att vänta till terminsstart i augusti 2026?

Vår grundtanke är att min sambo tar ut föräldraledighet först, hur hade ni lagt upp de dagarna? (Hon har föräldralön utöver föräldrapenning).

Om någon annan skulle vara intresserad så har jag i samtal med FK fått veta att aspiranttjänstgöring, även om det från polismyndigheten ses som utbildning, räknas som en anställning.

Detta innebär att under min aspirant så kommer min SGI inte baseras på min tidigare lön längre utan på de 23 000 som är aspirantlönen. Skulle jag sen söka föräldraledighet efter aspiranten då jag börjat en tillsvidareanställning som polis så kommer min föräldrapenning baseras på det jag får i lön då. Dock kommer min SGI att baseras på aspirantersättningen tills jag jobbat som polis i 6mån.

Tar jag ut föräldraledighet när jag börjat min anställning så kan jag ta ut nån vecka då och då, men får inte bryta med en hel månad. Det är okej att ta 2-3 veckor per månad men 4v så kommer föräldrapenningen inte baseras på min lön utan istället på min SGI. Det mest ekonomiska är om jag tar 2-3 veckor varje månad om jag vill vara föräldraledig, annars kommer det baseras på min SGI senaste halvåret istället för min nuvarande lön.

När barnet sen är 1 år i april förstår jag det som att jag rent ekonomiskt inte har så bra förutsättningar för att vara föräldraledig, då behöver man som jag förstår det ta ut full föräldraledighet 5 dagar per vecka, varje vecka, varje månad för att inte riskera att SGI sänks. Min enda möjlighet att det ska gå bättre ekonomiskt är att jobba deltid då barnet fyllt 1år för att skydda föräldrapenningen och ta ut föräldraledighet för de dagar jag inte jobbar.

Någon som varit med om liknande och kan rätta mig eller bekräfta om jag förstått det hela rätt?

Har inga direkta tips då allas situation är unik och mycket beror på hur man väljer att prioritera, men tror att du har uppfattat det mesta rätt.

Hoppas det blir lugnt för dig under sluttampen på studierna så att du får tid lite tid för när barnet kommer.

Ett par andra frågor relaterat till ekonomi och FL för Polis: hur går snacket på skolan om kommande avskrivningen på era CSN-lån? Och hur ser det ut när det gäller acceptans för föräldraledigheter när man kommer ut och jobbar 3-skift på IGV? Rätt till FL finns självklart, men hur socialt accepterat är det att t.ex arbeta 75%?

Min erfarenhet efter att ha varit runt i myndigheten i några år är att det är väldigt accepterat. Jämfört med tidigare privata arbetsgivare jag varit hos är det som natt och dag.
Jobba deltid på IGV har inte varit några problem för varken mig eller någon kollega. Men då har det varit att man har fått gå ner i antalet dagar man jobbat. Att till exempel bara jobba 6h dagar på IGV har jag inte hört talas om.

Den bild jag fått är att deltid går bra men likt tombola040 beskriver så har jag inte hört något om kortare dagar. Kanske går på vissa utredningstjänster men lite för oinsatt då jag inte inte börjat inom myndigheten än.

När det gäller CSN så är det ingen ny info än vad regeringen sa när de presenterade det, för oss som började termin 3 då är det oklart om vi kommer få CAN-lån för hela utbildningen återbetald eller endast för de sista två terminerna, dvs från deras uttalande. Har figurerat många rykten kring vad motprestationen ska vara men polisförbundet tror det blir något med X år i yrket. Dock utreds det av myndigheten och CSN hur det ska gå till så lär dröja ett tag till innan besked :blush:

Du har förstått det rätt. Glöm inte bort att spara så många dagar som möjligt till barnet är äldre. De kan användas upp i åldrarna för att helt säkert få ut ledighet över jul, sommar och lov eftersom att arbetsgivaren inte får neka.

Jag var föräldraledig i 1,5 år med min dotter. Det var inga problem eller gnäll.

Inte heller för de kollegor som väljer 75-80 %. Tycker polismyndigheten är väldigt tolerant angående FL (eftersom de inte kan säga nej)

Dock vet jag inte hur de ser på om man vill dela upp FL i mer än två perioder per år. Vad jag mins så får de säga nej om du vill dela upp i flera mindre perioder.

Du har ju en tidskvot som ska fyllas upp på X antal veckor. Det blir att man gör tex fyra dagar i veckan istället för fem. Dock är det ju svårt att göra kortare dagar eftersom radiobilen ska fyllas hela passet.

1 gillning

Ja, men här bör man också tänka på att dagen då barnet fyller 4 år får man bara ha 96 dagar sparat toltat (48 dagar var).