Föräldraledighet - Hur många dagar behåll ni efter första föräldralediget?

Som tur är har de flesta arbetsplatser i Sverige kollektivavtal som medför markant högre ”lön” än 80% av SGI.

I vissa företag behöver man anmälla detta själv till löneavdelningen istället för att det sker per automatik via lönesystemet.

Jo, men dom flesta företagen kräver att man är föräldraledig minst en månad för att betala ut föräldralön.

De 10-dagarna vid barns födelse är inte det samma som föräldraledighet. I mitt företag betalar de 100% lön under dessa 10 dagar, men under föräldraledighet 86.7%. Jag har kompisar som har samma system i deras företag, de tappar ingen pengar alls under dessa 10-dagarna.

Fick jag göra om så skulle vi tagit en långresa vid ålder ca 4 år och 5,5 år.

1 gillning

Sparat de maxade 96 vid 4 års ålder till båda barnen.
För varje semester vecka tar jag ut en fredag samt lörd/sönd efter så får jag 3x dagsersättningen. Då närmar jag mig iaf ordinarie lön och jag kan köpa mig Drygt 1v semester extra per år utan att det kostar för mycket. Behöver jag vara ledig mer kan jag kosta på mig ta både tors och fred föräldraledigt.

Totalt är jag ledig 4v sommar, 1v höst, 2v jul, 1v sport, 1v påsk och någon långhelg per år. Mer än så är svårt att hantera jobbmässigt.

För många… :slight_smile:

Spara åtminstone ett stort antal lägstanivådagar. Antingen kan de användas för att dryga ut ledighet - kan inte nekas av arbetsgivaren. I värsta fall tar du ut dem på helger när barnet börjar bli för gammalt.

1 gillning

Spara lägstadagar för att skydda SGI så länge ni räknar att ni har det behovet, i övrigt beror det som det har skrivits innan om det finns möjlighet till annan ledighet som semsterväxling samt hjälp av anhöriga när behov uppstår. Men vi tog mycket i början, man kan ju förvalta pengarna själv istället för att de ska ligga kvar hos försäkringskassan, sen med semsterväxling, deltidsarbete och VAB så tycker vi det är tillräckligt med ledighet nu när barnen är lite större