Förändras allokeringen av globala indexfonder någonsin?

Okej, jag förstår. Makes sense.

Det jag var ute efter med tråden var om fonder aktivt underhålls. T.ex. att nya företag som verkar lovande läggs till som inte var med ifrån början, medan andra kanske faller bort. Eller att det köps mer aktier i ett visst företag för att framtiden verkar mer lovande än vad den var när fonden startades.

Men som jag förstår ifrån andra inlägg så är svaret ja.

Svaret är nej faktiskt. Eller ja. Din fråga är nämligen lite knasigt ställd.

Det som ställer till det är följande:

Passiva (index) fonder kommer inte lägga till eller ta bort bolag för att de verkar lovande eller för att någon förvaltare/person bedömmer något om bolag.

Medans en aktivt förvaltad fond köper och säljer med just den motivationen. Där det finns en förvaltare/analytiker som väljer aktivt.

Passiva indexfonder försöker tracka ett specifikt index. Index är nyckeltalsbaserade grupperingar. Det vanligaste är att man har marknadsviktade index där man helt enkelt bara har en minimistorlek (mätt i börsvärde). En indexfond som följer ett marknadsviktat index kommer helt enkelt bara agera som en robot som hela tiden tittar på indexets fördelning och gör affärer för att följa det indexet. Ingen person gör bedömningar eller värderingar. När ett bolags börsvärde går under gränsen i storlek för att vara i indexet kommer indexleverantören plocka bort bolaget ur indexet. Det gör att fondens förvaltare sen säljer de aktierna. Motsatt när ett bolag kommer upp i tillräcklig storlek.

Utdelning som fonden får leder också till att fonden får pengar den oftast återinvesterar i samma fördelning (indexets fördelning).

Alright, så oavsett om fonden är passiv eller aktiv så kommer företag att falla bort eller läggas till? Det handlar bara om hur det sker.

Så i mitt fall, även om jag lägger allt jag har just nu i en pasasiv indexfond, så kan det eventuellt vara en god ide att manuellt hålla koll på vissa företag inom medicin och hälsa om jag nu tror på dem.

Detsamma vore väl sant i en aktiv indexfond, men mer så i en passiv eftersom det inte finns någon som lägger personliga värderingar i en passiv.

1 gillning

Ja ungefär så. I båda fallen varierar även hur stor andel varje bolag har i respektive fond genom olika mekanismer, en av dem är bara att marknadsvärdena förändras. Så i båda fallen kommer andelen av olika bolag ändras utan att handel behöver ske.

Nja. De två sakerna har inte riktigt med varandra att göra. Jag skulle även avråda från att försöka välja bolag att investera i. Det gör dig till en aktiv investerare. Något som har visats oerhört svårt att lyckas med.

Vet inte vad du menar här. Indexfonder brukar användas synonymt med passiv investering. Även om det såklart finns nyanser.