Förändras allokeringen av globala indexfonder någonsin?

Som topic lyder, om man investerar i en global indexfond, är de “holdings” som denna innehåller fasta eller förändras de över tiden?

T.ex. den här: Vanguard FTSE All-World UCITS ETF

Just nu är det 12.31% allokerat i health care.

Nu kanske detta är ett perfekt nummer redan. Men som oerhört intresserad i hälsa och longevity, så tror jag starkt på en framtid med diverse droger eller genterapier som kommer förlänga och förbättra våra liv avsevärt. Jag ser helt enkelt en blomstrande framtid för hälsa.

Därav undrar jag om en fond regelbundet uppdateras (i det här fallet av Vanguard) för att justera hur marknaden eventuellt förändras?

Som följdfråga undrar jag även om det finns någon bra sida där man kan söka på ett visst företag för att se om fonden har investerat i denna?

Via den här länken så kan jag se alla holdings i fonden men endast via 10 åt gången så det är väldigt svårt att se om företagen jag är intresserad av är med i den.

De förändras varje handelsdag! :slight_smile:

Hur globalt index ser ut i termer av de största innehaven och sektorer varierar kraftigt över tid. Hälsovård låg exempelvis på 8,8% av globalt index 2012. The Regional Breakdown of Market Sectors Over Time - MSCI

När det gäller svenska fonder kan exempelvis se detta längst ner på Avanzas sida för ett enskilt företag. Men annars vet jag spontant inte.

Värdet av de aktier fonden köpt ändras varje dag så att allokering i t.ex. healthcare kan ändra sig litet varje dag.

Vilka företag som ingår i olika index ändras vid bestämda tidpunkter, troligtvis olika period och datum för olika index, typ var 6 månad osv. Dvs över ett år kommer några företag falla bort ur index och några företag tillkomma.

Tack!

Så när man investerar i en fond så är det alltså någon som ständigt tar hand om den och säljer och köper aktier baserat på vad de tror är bäst?

Ja det är väl så en aktivt förvaltad fond fungerar. Men en passivt förvaltad indexfond utgår endast från index antar jag?

Även indexfonder kan välja mellan företag, exempelvis ESG som sorterar bort “oetiska” företag, samt de kriterier ett företag måste uppfylla för att kvala in.

https://www.nl.vanguard/professional/product/etf/equity/9679/ftse-all-world-ucits-etf-usd-accumulating kan man ladda ned en Excelfil för VWCE. Gissar att andra fonder/index har något motsvarande.

En passiv indexfond behöver inte köpa och sälja för att förändra fördelningen. Allt eftersom marknadsvärderna förändras så förändras också fördelningen utan köp/sälj.

Detta förutsätter dock att index/fonden inte har begränsningar, som tex att ett ensamt bolag inte får utgöra mer än X%. Samt att i takt med att mindre, illikvida aktier/bolag växer i marknadsvärde kommer de ingå i indexet från att tidigare vara exkluderat, och därmed måste köpas :slight_smile:

Mer generellt förutsätter det att indexet är marknadsviktat, vilket det finns en del index som inte är.

Nej. Läs igen vad jag skrev. Jag skrev att en indexfond inte behöver köpa och sälja för att förändra fördelning. Ingenting om att tracka en speciell (t.ex. relevant indexs) fördelning.

Alltså att det inte är ett nödvändigt rekvisit för att förändra fördelning att köp/sälj genomförs.

Indexen brukar också göra ett omtag regelbundet där de viktar upp/ner bolag, plockar in nya bolag i indexet och avvecklar andra. I vissa index kan hela länder/marknader plockas in/ut ur indexet, till exempel Sydkorea som är på gränsen att hoppa från MSCI Emerging Markets till MSCI World.

MSCI gör sina ombalanseringar fyra gånger om året. De kallar det för “full index review”. Andra index kan ha andra strategier.

1 gillning

Kan du nämna en indexfond där de förutsättningarna gäller? :slight_smile:

Samtliga fonder… index eller aktiva.

Allas fördelning förändras när marknadspriserna förändras. Utan köp och sälj.

1 gillning

Men fördelningen har väl inte aktualiserats utan köp och sälj?
Exempelvis om ett nytt företag kommer in i indexet, så äger ju inte fonden den.

Fortfarande har jag inte påstått vad som krävs för att följa ett index.

Jag har bara påstått att fördelningen förändras utan transaktioner.

Vad innebär “marknadsvärdena förändras”? Har du något exempel?

Och är det bara fördelningen av de företag som ifrån början var med i fonden som förändras eller kan det some Danne4 sa vara så att vissa företag faller bort och nya dyker upp?

Alright, bra info. Tack :slight_smile:

Marknadsvärde är det pris en aktie säljs/köps för på den öppna marknaden. Alltså den kurs du kan se om du tittar hos en nätmäklare t.ex.

T.ex. om en fond äger 50% i ett bolag och 50% i ett annat. Dagen efter går marknadsvärdet ner på det andra bolaget till hälften av vad det var dagen innan. Då består fonden av 2/3 av det första bolaget och 1/3 av det andra. Helt utan handel.

En fond kan inte magiskt bara äga aktier i ett bolag som tillkommer i ett index. Fonden måste köpa aktier i det bolag som läggs till i indexet om fonden försöker tracka indexet.

1 gillning