Förändring/Ombalansering Mina hinkar

Startade 2020. Håller på med ombalansering nu. Bilden visar hur mina hinkar ändrats under 2021. Tar tacksamt emot tips och råd. Birgitta

Hur de har förändrats eller hur de ser ut just nu ser jag som irrelevant.

Som jag ser det är följande metodik den lämpligaste:
Bestäm buffertstorlek. Flytta till eller från de andra hinkarna så bufferten får rätt storlek.

Bestäm mellanriskhinkens storlek. Flytta till eller från passiva hinken så att den får rätt storlek.

Resten är kvar i passiva och lekhinken. Om lekhinken är större än 10% av passiva hinken. Flytta från lekhinken till passiva hinken så att lekhinken inte längre överstiger 10% av passiva hinken.

1 gillning

Tack! Det låter som ett bra grundtänk om buffert o mellanhink men varför tycker du att lekhinken endast bör vara 10 % av den passiva? Min är ca 20 % nu.

Har för mig det är rekommendationen från @janbolmeson.

Jag har nån enstaka procent i min lekhink. Syftet med den är inte att tjäna mer avkastning (sannolikt kommer den underavkasta) så nivån där avgörs väl mer av känslomässiga parametrar (bl.a. FOMO) Personligen lider jag inte så av just det när det kommer till mitt investerade kapital. Jag har min FOMO inom andra områden.

1 gillning

Det är bara en tumregel Jan satt för att undvika att det blir för mycket spekulationer. Men jag tycker att om du är bekväm med 20% så gör det väl inte så mycket. Om du bara handlar aktier med den ändå så introducerar du kanske inte så himla mycket extra risk, beroende på hur du handlar de aktierna och vilka aktier (borde t o m kunna vara lägre risk om du bara handlar defensiva aktier). Personligen ser jag inte mitt aktiehandlande som lekhink öht.

1 gillning

Nu måste jag blotta min okunnighet :wink: Vad står FOMO för?

Fear of missing out

Rädd för att missa avkastning/vinst till exempel.

1 gillning

Just buffert och mellanrisk har jag inget procentuellt värde på utan de ska vara ett visst belopp (med ett ganska stort spann mellan min och max i mellanrisken). Resten åker in i passiva hinken och kör med lekhinken som max 10% av passiva.

1 gillning

Tack för tips på tänk!

Jag vill tacka er för all feedback. Det har varit till stor hjälp nu i min första riktiga ombalansering. Uppskattas mycket <3

Jag är så gott som klar nu med min ombalansering. Nu undrar jag hur ofta ni ombalanserar och när på året? Har ni preferenser?
Jag inbillar mig att slutet på augusti kan vara ganska bra att se över sina hinkar. :slight_smile:

1 gillning

Jag planerar att ombalansera i slutet av Januari varje år. @janbolmeson brukar släppa en serie avsnitt i januari om de bästa fonderna och ombalansering som jag gärna vill ta del av för att samla kunskap och information inför min egna ombalansering.

1 gillning

Jag brukade ombalansera vid varje insättning. Alltså en gång om månaden direkt på lönedagen. Det blev dock svårare och svårare att få till när mitt investerade kapital växte snabbare än min månadslön. :nerd_face:

Sedan läste jag någonstans att det kan vara bra att låta saker vara lite längre och att det skulle vara optimalt att ombalansera varje kvartal. Många kan tycka att det fortfarande är onödig ofta men det passar mig. Annars är väl en gång om året mycket okej. Vid årsskiftet eller din födelsedag t.ex. :partying_face: Bra med en fast datum. Slutet av augusti går finfint.

Det har blivit betydligt lättare för mig att göra. Jag har endast 3 fonder och 1 ETF kvar i min portfölj. Efter alla steg från fel portfölj → överkomplex portfölj → översiktlig portfölj → enkel och bra portfölj.

1 gillning

Vägen fram till att hitta sin egen strategi är jätteintressant tycker jag och stor hjälp kan man få här i forumet. Man testar investering, byter, köper och säljer … för att hitta sin egen plattform. Du har kommit lite längre än jag men jag känner att jag är på god väg. Just nu har jag fyra fonder på Lysa o fyra på handelsbanken. Plus att jag köper/säljer på Avanza o Nordnet. (AuAg-fonderna ska jag göra mig av med - så dum investering. Det jag vunnit på PG förlorar jag på SB nu)
Misstänker att jag kommer att ombalansera tätare än en gång om året. Vi får se :slight_smile:
Tack AdrianG!

Varför är auag-fonderna en dum investering?

För mig är de det. Dels kostnaden och dels sämre utveckling än jag får på andra fonder. Samt att jag inte vill vara så utspridd utan mer koncentrerad. Men mitt tänk här kan vara för kortsiktigt. Nu tycks ju dock vara ett bra läge att köpa på mer silver.

Som generell regel kan man inte utvärdera en investering baserat på resultatet.

Hur länge har du tittat på när du menar att du får bättre utveckling på andra fonder?

1 gillning

Är väl normalt att auag fonderna ska ha lägre utveckling, de ska väl agera som en stabiliserande faktor och minska volatiliteten under ev börskrash o svackor.

Guld går väl upp mer när Aktiefonder sjunker?

1 gillning

Gabriel du har alldeles säkert rätt i detta. Jag vill inte avråda ngn men jag har kommit fram till att de passar inte mig.

Inte så länge. Köpte AuAg PG o AuAg SB i okt 2020, sålde PG i juli 2021. Ska sälja SB så snart den lyfter. Har dem på SAVR som jag tycker tar alldeles för lång tid på sig.