Det gäller att vara försiktig.
Hittade detta i Karlskrona kommuns avlopps policy
- Värmeuttag ur avloppsvatten får inte ske så att temperaturen i utsläppt avloppsvatten
underskrider temperaturen i det av huvudmannen levererade dricksvattnet.
Det gäller att vara försiktig.
Hittade detta i Karlskrona kommuns avlopps policy
- Värmeuttag ur avloppsvatten får inte ske så att temperaturen i utsläppt avloppsvatten
underskrider temperaturen i det av huvudmannen levererade dricksvattnet.
Beror ju på vattnet ifråga, finns ju värmeväxlare i fjärrvärmecentraler som lever 20+ år utan mycket service, men det är troligen markant mer smuts i avloppsvattnet än fjärvärmen.
Eh, ja det kan man nog säga.
@janbolmeson, bra jobbat, nu börjar dina energieffektiviseringar verkligen ge utslag!! 

Haha. Ja, vi gör verkligen vårt här nere i Skåne. Gör ni andra det runt om i landet (och utomlands) också? 
Absolut gör vi det.
Vi hade våran lägsta totala augusti - förbrukning i år trots att vi skaffat elbil vid nyår, och att den har laddats med 200 kWh under månaden. SE3
Tillsammans pressar vi priset!
4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Elförbrukning från en dator
Idag fick vi ytterligare en “ledtråd” i att förstå hur Bolmesons hus fungerar, men jag tror inte @janbolmeson insåg det:
Tittar vi på medeltemperaturen i Malmö, de senaste dygnen så ligger den på ca 12-13°C, om man då har 18-19°C i huset så innebär det att personvärmen och internvärmen från elanvändning i huset i form av datorer, kylskåp etc värmer huset i storleksordningen 6°C. För att hålla 21°C inne måste man börja värma vid 15°C utomhustemperatur. En helt rimlig siffra för ett hus av den ålder Jan har.
Jag hade gissat på att vi skulle behöva värma huset från 15°C men jag hade nog inte accepterat 19°C inne…
Då vet vi att familjen Bolmesons hus drar ca 1 kW för hushållsel, elbil och varmvatten vid en utetemperatur över 15°C.
Nästa intressanta punkt är när LVVP inte orkar värma huset utan elspets, vid vilken utomhustemperatur blir det? Då får vi ytterligare en punkt så då vet vi husets effektsignatur och kan lägga på elspets. Sen kan vi räkna ut eller uppskatta totalförbrukningen ett normalår.
Sen på bollen, men jag som nästan bara har distansarbetat sedan covid, har brassat igång en brasa sen eftermiddag och under kontroll. Hemmakontoret är husets varmaste rum för alla kanalerna för golvvärmen är i nära anslutning och dessutom med stor skärm igång så håller rummet värmen bra. Medfört att jag slipper rådda med förmiddagsbrasa. Men dagar under jan/feb när vi haft -15/-20 har jag fått elda lite mer. Egen ved, hus i norra Sthlm.
Rätt sjukt ändå att fjärrvärme just nu är så billigt. Så det tidigare ansetts relativt dyrt. 
Hur funkar det, är det bara uppvärmning eller även varmvatten?
Två styck värmeväxlare, en för varmvatten och en för uppvärmning
Bra tips! Måste kolla vår som är nyinköpt.
Kommer att göra underverk för elräkningen. 
När vår nuvarande micro ger upp kommer jag köpa en med bara två manuella vred, en för effekt och en för tid.
Massa knappar och skärmar tillför absolut ingenting till användarupplevelsen, snarare tvärtom.
Enda reservationen jag har är en farhåga att dessa enklare modeller skulle vara av sämre kvalitet, men det kanske finns minimalistiska “premium-micros”?
Jag har både värme och varmvatten. Fast avgift på 350:-/år samt
0,94:-/kwh i förbrukning.
Är ändå glad att fasta avgiften är låg och förbrukningen lite högre, då ger det ju mer incitament att spara på förbrukningen.
Japp, micro peakade under 90-talet.sedan dess har de bara blivit sämre tyvärr.
9 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Timpris som andel av dygnsmedel | Tjänar man på att välja timpris vs dygnsviktat medelpris på elen
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Ekonomihumor - memes och annat
Idag har jag låtit värmepumpen gå hela dagen så som den själv ville på värmekurva. Här är tre grafer från de senaste 24 timmarna. Överst är utetemperaturen, sedan energiförbrukning per timme och avslutningsvis den ackumulerade användningen. Spiken vid kl. 01.00 är uppvärmning av varmvattnet.
Totalen för idag var 28 kWh och det var en ganska normal dag. En dag på “kontoret”, normal matlagning, ingen elbilsladdning etc.
Här är inomhus-temperaturen överlagd:
Tycker dock att topp temperaturen ute är lite för hög. Kan bero på direkt solljus på taket ovanför sensorn.
upplever inte det var 23 grader idag i Malmö. Det är dock inte sensorn som styr värmepumpen.
Tycker dock att topp temperaturen ute är lite för hög. Kan bero på direkt solljus på taket ovanför sensorn.
upplever inte det var 23 grader idag i Malmö.
Låter rimligt. Några 23 var det inte. 18 skulle jag gissa på när jag tog en promenad strax efter lunch.
Jag tycker ni fått till en ganska okej förbrukningskurva med tanke på omständigheterna du nämner (hemarbete, ingen billaddning etc.).